»Black Friday« lover godt for Pandora

Dykker man et spadestik dybere i National Retail Federations tal for salget i forbindelse med »Black Friday«, som den store indkøbsdag efter Thanksgiving kaldes i USA, er der gode tegn for Pandoras fjerde kvartal.

Foto: Timothy Hiatt. Andelen af kunder, som købte smykker i weekenden omkring »Black Friday«, er højere i år end sidste år.
Læs mere
Fold sammen

Det skriver Sydbank i en Pandora-kommentar.

»Selv om det samlede salg under »Black Friday«-weekenden viser tilbagegang i forhold til 2012, har vi noteret os, at 16,9 pct. af forbrugerne i perioden har købt smykker, mens den samme andel var 15,2 pct. i 2012. Dermed er antallet af personer, som har købt smykker under årets »Black Friday«-weekend, steget med 12,3 pct. i forhold til samme periode sidste år,« skriver Sydbank-analytiker Søren Løntoft Hansen.

»Vi vurderer, at det stigende smykkesalg under »Black Friday«-weekenden umiddelbart lover godt for Pandoras fjerde kvartal,« fortsætter analytikeren, der med udsigten til et stærkt salg i USA i fjerde kvartal fortsat mener, at den danske smykkeproducent vil kunne overgå sin egen indtjeningsprognose for 2013.

Samlet set faldt salget i forbindelse med Thanksgiving til 57,4 mia. dollar fra 59,1 mia. dollar sidste år, viser tallene fra National Retail Federation. Men det kan ifølge Søren Løntoft Hansen imidlertid hænge sammen med, at »Black Friday« i år er placeret senere end tilfældet var sidste år.

Sydbank hæfter sig således ved, at forbrugerne efter dette års »Black Friday« allerede har færdiggjort 44,9 pct. af deres juleindkøb mod 41,5 pct. sidste år, hvor Black Friday-weekendens strakte sig fra 22. til 25. november. Det tyder på, at flere allerede havde taget hul på juleindkøbene før »Black Friday« i år.