Høreapparater: Schweizisk rival bekræfter godt marked

Der er umiddelbart ikke grund til at tro, at den schweiziske høreapparatproducent, Sonova, kommer på tværs af sine danske konkurrenters GN Store Nords og William Demants vækstplaner i 2017.

Arkivfoto. Der er umiddelbart ikke grund til at tro, at den schweiziske høreapparatproducent, Sonova, kommer på tværs af sine danske konkurrenters GN Store Nords og William Demants vækstplaner i 2017.  Fold sammen
Læs mere
Foto: MICHAEL BUHOLZER
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Tværtimod bekræfter det seneste årsregnskab fra Sonova de positive tendenser, branchen er inde i, mener analytiker i Alm. Brand Markets, Michael Friis Jørgensen.

»Kigger man lidt ned i regnskabet, så er meldingerne generelt positive samtidig med, at det ikke virker som om, at der er voldsomt »push« fra Sonova. Vi har tidligere hørt om ganske god markedsvækst fra de danske aktører, og det her bekræfter det,« siger Michael Friis Jørgensen til Ritzau Finans.

Han peger på, at Sonova havde en organisk vækst på 4,3 pct. i 2016/17.

»Så der er ikke noget, der tyder på, at Sonovas produkter lægger et voldsomt pres på de to danske selskaber, som virker til at være inde i et bedre momentum. Der er pæn markedsvækst, men der er ikke noget, der tyder på, at Sonova tager markedsandele,« siger Michael Friis Jørgensen.

Samlet steg Sonovas omsætning med 15,6 pct. til 2,4 mia. schweizerfranc, og oversteg analytikerforventningerne på 2,38 mia. franc ifølge Bloomberg. Men en stor del af årsagen var opkøbet af den hollandske høreapparatforhandler Audionova sidste år. Den indgår syv måneder i regnskabsåret.

Regnskabet afslører dog, at opkøbet også har haft omkostninger i form af tabte kontrakter. Det gælder blandt andet i Tyskland, hvor Sonova beretter om en negativ udvikling i høreapparatforretningen som følge af, hvad selskabet betegner som »ventede reaktioner fra engroskunder« efter annonceringen af opkøbet af Audionova i maj sidste år.

Michael Friis Jørgensen hæfter sig desuden ved, at Sonovas regnskab vidner om god vækst inden for medical-divisionen, der laver cochlear-implantater.

»Det er som om, at markedsvæksten er lidt bedre her, og det er interessant i forhold til William Demant, der også meldte om noget bedre vækst i det segment,« siger Alm. Brand-analytikeren

Han regner dog umiddelbart ikke med nogen væsentlig markedsreaktion, når det kommer til de danske aktører, der allerede har gjort status for første kvartal af 2017.

»Der har ikke rigtigt være svage meldinger, men bare meldinger om rigtigt god markedsvækst, men igen - det er ikke nogen ny historie,« siger Michael Friis Jørgensen.