EU tvunget til razzia mod Mærsk

Det er ikke første gang, EUs konkurrencemyndigheder prøver at stoppe ulovlige prissamarbejder mellem rederier. Klager fra afskibere tvinger EU til at reagere.

Foto: FRANCIS DEAN
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

EU troede, at man havde løst den gordiske knude, da man i 2008 forbød Europas rederier at deltage i de såkaldte konferencesamarbejder, hvor rederier diskuterede priser og tillæg på transporten af containere. Med ét slag troede EU sig sikker på, at rederierne nu ville blive tvunget ud i en åben konkurrence, hvor de måtte fremlægge priser på transport af containere, niveauet for tillæg og andre spidsfindigheder, som tidligere blev aftalt mellem rederierne.

Men noget tyder på, at EUs forbud mod shippingkonferencerne ikke har haft den effekt, som man håbede på. Faktum er nemlig, at EUs konkurrencevagthunde løbende modtager klager over høje priser på transport af containere – en klagestrøm, som i øvrigt går igen hos konkurrencemyndigheder i blandt andet USA, hvor fragtkunderne har samme oplevelse som i Europa; nemlig at fragtpriserne er høje og så ensartede mellem rederierne, at ingen tror på, at den frie konkurrence virker.

Det er baggrunden for, at EUs konkurrencemyndigheder tirsdag sendte 16 mand på kontrolbesøg hos A.P. Møller - Mærsk og en stribe andre rederier, som sejler til og fra Europas havne. Her har EU-embedsmændene travlt med at tjekke mødereferater og computerindhold, en opgave, som EU-vagthundene tager så alvorligt, at de tirsdag sendte A.P. Møller - Mærsk-topchef Nils Smedegaard Andersen uden for døren til sit eget kontor, så de i ro og mag kunne tjekke hans gemmer.

Selv om rederierne har travlt med at fortælle, at konkurrencen er intens blandt rederierne, er det et faktum, at det er cirka 20 rederier, med Maersk Line som det største, som så godt som kontrollerer transporten af verdenshandelen. Og det er også tydeligt, at man følger godt med hos hinanden, så priserne matcher nogenlunde.

Containerfarten er på 20 år blevet en af verdens hastigst voksende industrier. I takt med udflytningen af produktion til Kina og andre sydøstasiatiske lande, er transporten af containere hvert år – med undtagelse af kriseårene i 2008 og 2009 – vokset med omkring ti procent.

Og med undtagelse af 2008 og 2009 har prisen på transport af containere være så pæn, at rederierne har kunnet hente pæne årlige overskud; en tendens der, efter kriseårene, igen er blevet tydelig, nu hvor verdenshandelen igen tager fart.

Men i takt med, at efterspørgslen er steget, og antallet af oplagte containerskibe er styrtdykket, er prisen på transport af en container fra for eksempel Kina til Europa også steget markant. Indekstal viser, at hvor det kostede omkring 1.600 dollar at få sejlet en container fra Kina til Europa i januar 2009, var prisen steget til cirka 2.500 dollar et år senere.

Ifølge Maersk Lines egne tal har rederiet i første kvartal af 2011 opnået gennemsnitsrater på 2.900 dollar for transporten af en 40-fods container.