Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Kommissionen oplyser, at razziaen er foretaget på baggrund af en konkret mistanke om, at rederierne - herunder A.P. Møller Mærsk - har brudt EU's konkurrencelovgivning.
- Kommissionen har grund til at tro, at de pågældende virksomheder kan have overtrådt konkurrencelovgivningen, der forbyder karteller og restriktive forretningsmetoder og/eller misbrug af en dominerende markedsposition, skriver kommissionen i en meddelelse.
Læs også: Så hård er EUs kartelhammer
Det oplyses ikke fra EU-Kommissionen, hvilke eller hvor mange virksomheder der er mistænkt for at være involveret i de ulovlige prisaftaler. Men A.P. Møller-Mærsk meddelte tidligere på dagen, at de har været genstand for en undersøgelse.
Christian Kledal, der er chef for A.P. Møller-Mærsks juridiske afdeling, afviser dog, at der er hold i kommissionens mistanke.
- Vi er af den klare opfattelse, at vores praksis er i overensstemmelse med EU's konkurrencelovgivning, og vi samarbejder naturligvis fuldt ud med kommissionens medarbejdere i at undersøge sagen til bunds, siger han i en meddelelse.
Kommissionen understreger også, at en undersøgelse i sig selv ikke er ensbetydende med, at der har fundet ulovligheder sted.
EU's undersøgelser af forretningsmetoderne i shippingsektoren vil nu fortsætte.
Der er ikke fastsat nogen deadline for, hvornår kommissionen afgør, om der skal rejses en sag mod A.P. Møller-Mærsk eller nogen af de andre rederier.
/ritzau/