Emma Mærsk tilbage på farten

Efter mere en fem måneders fravær vender Emma Mærsk, et af verdens største containerskibe, næste uge tilbage til linjefarten.

Foto: WOLFGANG VON BRAUCHITSCH. Vandet fossede ind gennem en beskadiget sidebordspropel, så "Emma Mærsk" mistede kraften på hovedmotoren og måtte lade slæbe i havn ud for Suez-kanalen. Arkivbilledet her er taget i en anden havn.
Læs mere
Fold sammen

Emma Mærsk led et uheld 1. februar, hvor skibet begyndte at tage vand ind. En såkaldt thruster i skibets bagende sprang læk, og på få timer blev Emmas motorrum oversvømmet.

Uheldet skete, da skibet var på vej ind i Suez-kanalen, og det blev hurtigt manøvreret til kaj i Port Said i kanalens nordende. Senere har det været til reparation i Palermo i Sicilien.

Emma indtræder i AE-10-ruten, som blandt andet sejler forbi Aarhus. Det er også denne rute, der i næste uge får glæde af verdens største containerskib, det nyindviede Mærsk Mc-Kinney Møller, som ventes at komme til dansk farvand for første gang i slutningen af august.

Emma Mærsk kan bære omkring 15.500 tyvefodscontainere (teu) og var sammen med sine søsterskibe verdens største fra 2006 frem til 2012, hvor skibet blev overhalet af CMA CGM's Marco Polo med en kapacitet på lidt over 16.000 teu.

Mærsk Mc-Kinney Møller og dets 19 søsterskibe, der bliver leveret til Maersk Line i de kommende år, har en kapacitet på 18.270 teu hver.

/ritzau/FINANS