Efter kaos i Havarikommissionen: »Hvor er Hans Christian Schmidt?«

Transportordførere retter nu hård kritik af transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidts (V) tavshed i sagen om voldsom ballade i Havarikommissionen.

Transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt (V) har ikke ønsket at udtale sig om problemerne i Havarikommissionen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Simon Læssøe

Blev en kritisk rapport fra Havarikommissionen om et uheld i Vejle bremset efter kritik fra DSB? Og skader voldsom intern ballade hos Havarikommissionen sikkerheden for danske tog- og flypassagerer?

Det er et par af de spørgsmål, som har rejst sig, efter at Berlingske Business de seneste uger har sat fokus på et betændt psykisk arbejdsmiljø i Havarikommissionen, hvor langtidssygemeldinger, mobning og fyringer hører til dagens orden. Samtidig har flere sået tvivl om uafhængigheden af den statslige uafhængige myndighed, der hører under Transport- og Bygningsministeriet.

Transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt (V) har gentagne gange afvist at svare på kritik om sagen, og det møder nu kritik fra transportordførere i Folketinget.

»Jeg håber ikke, at det er rigtigt, at Havarikommissionen ikke tør gå i kødet på DSB eller andre. Det vil jeg høre Havarikommissionen og transportministeren om. Det virker som om, at der er afdækket nogle uheldige ting i Havarikommissionen, og det kunne da være rigtig rart, at den ansvarlige minister forholder sig til kritikken,« siger transportordfører Andreas Steenberg fra de Radikale.

Samme kritik kommer fra Henning Hyllested, transportordfører for Enhedslisten:

»Hvor er Hans Christian Schmidt i sagen om Havarikommissionen? Det er helt vildt, at transportministeren ikke vil tage det op. Men det indikerer, at så er vi andre nødt til at stille nogle spørgsmål til ministeren i sagen,« siger Henning Hyllested.

Han mener, at det er helt afgørende, at Havarikommissionen, der skal undersøge tog- og flyulykker, er fuldstændig uafhængige af selskaber som DSB og SAS.

»Havarikommissionen skal være fuldstændig uhildede. Det kan ikke nytte noget, at de operatører, som er ramt af ulykker skal ikke have indflydelse på Havarikommissionens arbejde. Det er helt vanvittigt,« siger Henning Hyllested og tilføjer:

»For nogle år siden blev Havarikommissionen ved en lovændring en mere integreret del af Trafikstyrelsen. Vi spurgte dengang til, om Havarikommissionen nu kunne bevare sin uafhængighed - og det blev vi selvfølgelig forsikret om, at den kunne. Men det er altsammen en udvikling hen imod, at Havarikommissionen ikke fremstår helt neutral længere,« lyder kritikken fra Henning Hyllested.

Berlingske Business beskriver i dag, hvordan intern uenighed om omfanget af anbefalinger fra Havarikommissionen til fly- og togselskaber har været en medvirkende årsag til voldsomme interne problemer. Ifølge fyrede medarbejdere fjernede chef Martin Puggaard anbefalinger fra rapporter.

»Chefen burde være en støtte af faglighed og saglighed. Men det er sådan en langsom udvikling, der har været i gang. Havarikommissionens neutralitet er beklikket. Jeg tror ham lederen derude - han har selvfølgelig fattet signalerne - hvad det her handler om. Nemlig ikke at gå for hårdt til selskaberne, og så kommer de stakkels medarbejdere, som tager deres arbejde alvorligt i klemme, bliver underkendt og i sidste ende fyret, hvis de holder fast. Det er er et helt klassisk og traditionelt mønster,« siger Henning Hyllested og tilføjer:

»Det er trist, fordi Havarikommissionen i Danmark tidligere var kendt for at være på et meget højt niveau. Der blev lyttet, og der blev rettet ind, når de havde talt. Det er sådan, det burde være. Men det har selvfølgelig været til stor irritation visse steder.«

Transportordfører Karsten Hønge fra SF undrer sig også over tavsheden fra Hans Christian Schmidt. Samtidig undrer sig han sig især over, at rapporten om ulykken i Vejle blev voldsom forsinket i kølvandet på heftig kritik fra DSB.

»Jeg undrer mig over, at det skal tage så lang tid at lave rapporten fra uheldet i Vejle,« siger Karsten Hønge, der opfordrer Havarikommissionen til at få styr på det dårlige arbejdsmiljø:

»Jeg vil da opfordre Havarikommissionens ledelse til at få styr på samarbejdsklimaet. Det lyder som et sted, hvor man skulle tage en ordentlig diskussion om arbejdsmiljøet. De må se at få håndteret deres arbejdsmiljø, så de kan være sikker på, at det ikke får konsekvenser for udførelsen af deres arbejde,« siger Karsten Hønge.

Kim Christiansen, transportordfører fra Dansk Folkeparti, varsler nu en stribe spørgsmål til Hans Christian Schmidt på baggrund af sagen:

»Hvis det står til troende, at DSB forsøger at påvirke Havarikommissionens afgørelser, så er det helt grotesk. Jeg synes, at det er urimeligt lang tid, der er brugt på denne her sag om ulykken i Vejle. Både den sag og de interne problemer hos Havarikommissionen vil jeg spørge ind til hos ministeren med en række spørgsmål,« siger Kim Christiansen.

LÆS MERE