Dyre iPads fik lunken modtagelse

Apples lancering af en slankere iPad og en ny iPad mini fik en lunken modtagelse på markedet.

De nye tavle-PC'er fra Apple fik en lunken modtagelse af markedet. Fold sammen
Læs mere
Foto: FACUNDO ARRIZABALAGA
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Apple præsenterede tirsdag nye produkter, og selvom forbrugerne kan få billigere tavle-PCer hos Samsung, Amazon og Google, holder Apple priserne i den allerhøjeste ende. Blandt andet er Apple's nye iPad mini 70 dollar dyrere end sidste års model.

Dermed ligger prisen på den nyeste version af iPad mini fra 399 dollar, mens storebror, som nu er blevet slankere og har fået navnet iPad Air, ligger på samme prisniveau som den forrige model, og kan erhverves fra 499 dollar.





Priserne er fastsat højere, end analytikerne forventede og viser endnu engang, at Apple henvender sig til den ende af markedet, hvor der tjenes flest penge.

»Du kan se på prisfastsættelsen, at Apple ikke frygter særlig meget konkurrence,« siger analytiker Benedict Evans fra Enders Analysis til Bloomberg.

Begrundelsen for prisstigningen på Apples nye tavle-PC iPad mini er, at den højere skærmopløsning er dyrere at producere.

Apples tavle-PC har tabt markedsandele til 32 procent i andet kvartal fra 60 procent samme periode sidste år, skriver Bloomberg. Samtidig viser markedet for tavle-PCer en smule aftagende. Apple solgte for første gang færre iPads sidste kvartal sammenlignet med året før.

Aktiemarkedet var ikke just positive oven på Apple's lancering i aftes. Inden Tim Cook gik på scenen i San Francisco var aktien nede med 0,40 procent, og ved sengetid endte aktien i 0,29.