Dyne-Larsen snakker JYSK til sin krise

Synes du Lars Larsen er meget i TV nu? Så kan du godt ruste dig til fremtiden. Dynekongen vil nemlig markedsføre sig ud af finanskrisen, som har givet virksomheden vind i sejlene på sit vigtigste marked.

Foto: Sisse Stroyer. Lars Larsen 2009
Læs mere
Fold sammen
»Mit navn er Lars Larsen. Jeg har et godt tilbud til dig.« Dynekongen og milliardæren Lars Larsen blev i sin tid folkeeje via sine velkendte TV-reklamer, og står det til den driftige forretningsmand, vil danskere, tyskere, italienere, polakker og mange andre også fremover blive lokket af gode tilbud fra Jysk-reklamer.

Vejen ud af finanskrisen for Larsens dyneimperium Jysk, går nemlig gennem markedsføringen, fortæller Lars Larsen. Hvor andre virksomheder primært har set krisen som et onde, har den økonomiske nedgang nemlig betydet et øget salg for Jysk på en række markeder, og den fordel udnytter sengetøjsgiganten altså ved at reklamere, som gjaldt det livet.

»I mange lande hvor vi er tilstede, er der masser af mennesker, der har hørt om Jysk, men som aldrig har været der, og det giver os jo et stort potentielt marked, som så kommer nu, hvor forbrugerne gerne vil ud og spare lidt penge,« siger Lars Larsen, og fortsætter: »Vi har skruet op for markedsføringen på de fleste markeder. Mange går nok hen og sparer på deres reklamebudgetter, men vi har sat tryk på vores markedsføring for at vinde markedsandele. Vi kan ikke vinde så mange andele herhjemme, hvor vi i forvejen er store, men i mange andre lande kan vi stadig rykke, og det skal udnyttes.«

Jysk har det forgange år især oplevet en fremgang på det meget vigtige og store, tyske marked. Her har Dänisches Bettenlager næsten 700 butikker, som har oplevet en voldsom salgsstingning. »Vi har fået mange nye tyske kunder, som er begyndt at spekulere mere over deres økonomi og derfor søger mere prisvenlige alternativer, og der er det så vores opgave nu, at få dem til at komme igen,« siger Lars Larsen om det nye marked.

Det er dog ikke gået lige godt for Jysk alle steder. I Skandinavien og det øvrige nordlige Europa er salget faldet med op til otte procent sammenlignet med sidste år, og man har været nødsaget til at fyre medarbejdere. Alligevel er Lars Larsen sikker på, at det overordnede billede af Jysk, viser en virksomhed, der kommer styrket ud af krisen.

»Vi har vundet markedsandele og har fået tilpasset virksomheden med færre omkostninger på flere niveauer. Dermed står vi stærkere på flere områder, og får råd til endnu mere markedsføring. Vi forsætter derudad og forsøger at bevare og udbygge de andele vi vinder, og vores bedste våben er netop markedsføringen. Jeg plejer at sige, at markedsføring er den eneste måde at komme ud af en krise og godt ud på den anden side. Det er også den linje, vi vil følge bagefter.«

Lars Larsen, der foruden at være ejer af Jysk, sidder som formand for bestyrelsen i virksomheden, regner dog ikke med, at finanskrisen vil drive over lige med det samme.

»Jeg er bange for, at vi skal ind i 2010, før vi ser en normalisering,« siger han og understreger, at der også er gode ting at tage med sig fra krisetiderne. »Man lærer jo også af det her. Der har nok været en lidt nonchelant tilgang til tingene før, og jeg tror, sådan en rusketur her vil betyde, at de fleste virksomheder vil lære ting, der vil stille dem stærkere og sundere. Der er desværre knækket en del undervejs, men de der står tilbage vil nok være sundere.«

Én ting kan dog gøre Lars Larsen trist til mode, når det gælder finanskrisen; den stigende arbejdsløshed. »Jeg vil nok se tilbage på krisen og tænke, at det er første gang i Jysks historie, vi har oplevet sådan en tilbagegang. Det har været lærerigt, men jeg har ondt af dem, der har mistet job, og jeg er generelt ærgerlig over, at arbejdsløsheden er stigende igen. Det gør mig trist til mode, for jeg har altid forsøgt at skaffe flere arbejdspladser.«

Skulle der sidde læsere derude som ryster ved tanken om flere Lars Larsen-reklamer, er der dog også håb. Den megen markedsføring bliver ifølge den kendte erhvervsmand ikke nødvendigvis ensbetydende med, at han selv kommer til at hænge på hver en bus. »Jeg er meget opmærksom på at passe på mit ansigt. De skulle jo nødig blive trætte af mig,« griner Lars Larsen.

Lars Larsen om krisen
? Nogle eksperter siger, at den globale krise er ved at løje af. Kan I mærke det Nej, det synes jeg ikke, vi kan. Jeg har det ikke så godt med at være pessimist, men jeg kan ikke mærke, at der er sket en vending, og jeg tror hvert fald krisen holder året ud.

? Hvornår tror du krisen er slutDet kan jo kun være en tro. Der kommer nok en lille forbedring henover sommeren med SP-pengene, og så må vi se, hvad den generelle skattelettelse hjælper. Men jeg er bange for at vi skal ind i 2010 før vi vil se en normalisering.

? Tror du, at vi får en hurtig eller langsom optur

Jeg tror, den bliver langsom, men sikker. Jeg tror ikke, at forbrugerne lige pludselig begynder at købe ind som i gamle dage. Det er en løbende proces.

? Hvordan står Danmark, når krisen er slut

Jeg betragter Danmark som Jysk, bare som en lidt større virksomhed, men jeg er sikker på at vi vil komme stærkere ud end andre lande. Danmarks krise er ikke så dyb som andre landes, og de fleste danske virksomheder har stadig en fornuftig økonomi.

Sommer med Lars Larsen
? Hvor skal du holde sommerferie

De sidste 25 år har jeg holdt sommerferie i Danmark. Vi plejer at flytte op til golfklubben i Himmerland (Lars Larsen ejer golfklubben Himmerland Golf & Country Club, red.) i juli, og så bliver vi der sommeren over. Jeg kunne ikke finde på at rejse til udlandet, det kan man gøre om vinteren. Når sommeren er her i Danmark, skal den da nydes.

? Hvor ofte tjekker du mails

Så sjældent som muligt. Det er nok mere min sekretær der gør det, og dem hun ikke selv kan besvare, taler vi om en gang om ugen.

? Er arbejdsmobilen tændt i ferien Nej, men min sekretær kan altid få fat i mig, hvis der er noget vigtigt.