DSV-chef efter giganthandel: »Der er plads til flere opkøb«

DSV er på vej til at gennemføre det største af en lang række opkøb i virksomhedens historie. Det traditionsbundne schweiziske selskab Panalpina vil for 30,5 mia. kr. blive en del af DSV, som på længere sigt er klar til endnu flere opkøb.

DSV har betalt mere end 30 mia. kr. for schweiziske Panalpina. Fold sammen
Læs mere
Foto: Arnd Wiegmann/Reuters/Ritzau Scanpix

Det danske transportselskab DSV er på vej til at overtage den schweiziske rival Panalpina for 30,5 mia. kr., men det er langtfra sikkert, at det bliver den sidste handel fra den opkøbsivrige danske virksomheds side. Indtil videre er al fokus dog på at få integreret det 84 år gamle schweiziske selskab med de lange traditioner.

Mandag morgen oplyste DSV, at 69,9 pct. af de schweiziske aktionærer har sagt ja til DSVs tilbud.

»Lige nu holder vi 100 pct. fokus på den opgave, der er foran os. Vi skal nu bruge to-tre år på at integrere de to selskaber,« siger Jens Bjørn Andersen, topchef i DSV, til Berlingske.

Men kommer vi til at se jer bliver ved med at købe op?

»Vi må se, hvordan verden ser ud, men der er ikke lavet om på vores strategi. Vi er stadigvæk i en fragmenteret branche, og vores markedsandel er fortsat forsvindende lille,« siger Jens Bjørn Andersen.

DSV-direktør Jens Bjørn Andersen er klar til at betale 30,5 mia. kr. for schwezisk rival. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jacob Gronholt-Pedersen/Ritzau Scanpix.

DSV bød tilbage i januar 26 mia. kr. for schweiziske Panalpina. Siden er buddet løftet til nu mere end 30,5 mia. kr. Beløbet bliver betalt med aktier i den danske virksomhed, og det betyder blandt andet, at schweizernes største aktionær, Ernst Göhner Foundation, fremover bliver den største aktionær i DSV med 11 pct. af aktierne.

Fusionen, der endnu mangler flere myndighedsgodkendelser, betyder, at DSV skifter navn til »DSV + Panalpina«. Det nye selskab vil samlet have mere end 60.000 medarbejdere og omsætte for 118 mia. kr.

»Jeg er selvfølgelig glad for, at det er lykkedes, men jeg er også meget respektfuld over for den opgave, der venter. Vi må ikke læne os tilbage og tro, at det her kommer til at gå af sig selv. Det er meget arbejde foran os nu,« siger Jens Bjørn Andersen.

DSV er bygget på striber af opkøb gennem historien. Transportkoncernen, som i dag er vokset til en af Danmarks største virksomheder, har gang på gang vist, hvordan en opkøbt virksomhed sammen med DSV bliver mere værd.

Virksomheden, der er stiftet i 1976, købte allerede i 1990erne en række mindre selskaber, og i 2000 kom det helt store ryk, da det fire gange større DFDS Dan Transport blev overtaget af DSV.

Siden er der købt flere store logistikvirksomheder i Europa, og i 2016 overtog DSV amerikanske UCI for ca. ti mia. kr. DSVs store styrke er selskabets evne til at lykkes med den ofte svære opgave at integrere de opkøbte selskaber ind i DSV. Derfor har Jens Bjørn Andersen stor tiltro til, at det også lykkes med Panalpina, der er den danske virksomheds hidtil største køb.

»Panalpina er større end UCI, men kigger man på aktiviteterne i UCI, var det markant mere komplekst end Panalpina. Det her har vi forberedt os grundigt på, så jeg tror faktisk ikke, at opgaven bliver større,« siger DSV-chefen.

Hvad kommer I til at gøre med Panalpina?

»På mange områder har Panalpina et godt brand. Vi er organiseret lidt forskelligt, og opgaven er nu at tage det bedste fra begge verdener og lade det være det, som skal gå videre,« siger Jens Bjørn Andersen.

Kommer vi til at se afskedigelser?

»Vi køber Panalpina for at vokse. Vi er for eksempel cirka 3.000 flere medarbejdere end før, vi købte UCI. Men det er klart, at der vil være nogle dobbeltfunktioner nogle steder, men formålet er at vokse og ikke skære ned,« siger Jens Bjørn Andersen.

Ifølge aktieanalytiker hos Sydbank Mikkel Emil Jensen er handelen positiv for både Panalpinas og DSVs aktionærer.

»DSV får endnu engang mulighed for at vise, hvorfor de bliver kaldt verdens bedste til at fusionere og opkøbe selskaber og i den forbindelse skabe værdi for aktionærerne, mens Panalpinas aktionærer selvfølgelig har glæde af en højere kurs. Panalpina har været mere udfordret og ikke på samme måde evnet at skabe værdi som DSV,« siger han.

Prisen er ifølge aktieanalytikeren blevet en del højere, end markedet havde forventet.

»30,5 mia. kr. er ved første øjekast meget i forhold til den indtjening, de får, men når man så indregner de synergier, der ligger bagved, kan man begynde at få øje på den værdiskabelse, som der er mulighed for at skabe ved det her opkøb,« siger han.

DSV-aktien steg mandag morgen to pct. kort tid efter åbningen, men omkring kl. 11 var den i minus med omkring en halv pct.

»Det skyldes, at markedet regnede med, at opkøbet ville blive til noget. Derudover skal DSV ud og udstede relativt mange nye aktier, fordi de udelukkende betaler med DSV-aktier. Samtidig er prisen måske også en spids højere, end man havde regnet med, at DSV ville byde,« siger Mikkel Emil Jensen og fremhæver, at der på længere sigt er fundament for, at der bliver skabt stor værdi for aktionærerne på grund af de stærke synergieffekter.

Panalpina oplyste mandag morgen, at selskabet samtidig med DSV har forhandlet med det kuwaitiske selskab Agility om et muligt samarbejde. De forhandlinger har Panalpina nu indstillet.

Til forsiden