DSV kan blive blandt de største ved kæmpe opkøb

En af danmarkshistoriens største virksomhedshandeler kan være på vej, efter at transportkoncernen DSV har budt på at overtage en af selskabets største konkurrenter.

Jens Bjørn Andersen, der er topchef for transportgiganten DSV, har været kåret som landets dygtigste direktør foran topcheferne fra blandt andet Novo Nordisk. A. P. Møller - Mærsk og Vestas.  Arkivfoto: Nils Meilvang/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: Nils Meilvang

Danske DSV har budt ca. 26,5 mia. kr. for den schweiziske transportvirksomhed Panalpina, oplyste DSV i en fondsbørsmeddelelse onsdag formiddag. Lykkes handelen for den danske virksomhed, vil det gøre den til en af verdens største transportvirksomheder.

Panalpina oplyste tidligere onsdag, at DSV havde fremlagt et indikativt bud for bestyrelsen i den konkurrerende virksomhed.

»Vi har endnu ikke modtaget et svar på vores indikative og fortrolige tilbud fra Panalpinas bestyrelse,« skriver DSV i en meddelelse til fondsbørsen.

Selskab Kurs Ændr. %

Buddet fra DSV er et såkaldt indikativt bud, som er et foreløbigt forslag, der er givet fortroligt til Panalpinas bestyrelse. Panalpina oplyser på selskabets hjemmeside, at man nu vil gennemgå tilbuddet.

»Som led i sine forpligtelser overvejer bestyrelsen i Panalpina nu buddet sammen med professionelle rådgivere,« skriver Panalpina.

Tilbuddet består af 1,58 DSV-aktier og 45 schweizerfranc i kontanter pr. Panalpina-aktie. Det svarer samlet til ca. 26,5 mia. kr.

»En kombination af DSV og Panalpina vil skabe et af verdens førende transport- og logistikselskaber med et stort potentiale for vækst og værdiskabelse. En kombination skaber en unik mulighed for begge selskaber og deres respektive interessenter, heriblandt aktionærer, medarbejdere, kunder og leverandører,« skriver det danske selskab.

Buddet vil give aktionærerne i Panalpina en præmie på 24 pct. i forhold til Panalpinas lukkekurs fredag.

Børsaktivisten Cevian Capital, der ejer 12,3 pct. af Panalpina, har gjort det klart, at selskabet bør åbne sig op for opkøbstilbud. Cevian Capital – der herhjemme er mest kendt for at have været storaktionærer i Danske Bank i en periode efter finanskrisen – har kaldt Panalpinas bestyrelsesformand Peter Ulber for »utålelig«, og aktivistfonden ønsker ham udskiftet. Cevian Capital ønsker på nuværende tidspunkt ikke at kommentere DSVs planer.

Men enhver handel skal i sidste ende godkendes af den største aktionær, Ernst Goehner Fonden, der sidder på næsten 46 pct. af aktierne i Panalpina.

Bliver DSV og Panalpina samlet, vil det skabe en virksomhed, der samlet vil omsætte for 110 mia. kr., baseret på regnskaberne for 2018. Selskabet vil samlet skabe en driftsindtjening på syv mia. kr.

Aktien i DSV steg næsten tre pct., efter at oplysningerne kom frem onsdag . Investeringsøkonom Per Hansen fra Nordnet vurderer dog, at DSV-aktien kan komme under pres.

»Det skyldes dog næppe nervøsitet for overtagelsen, men mere kutyme. Investorerne i det købende selskab reagerer ofte på kort sigt med at være lidt forbeholdne, når et selskab vil overtage et andet med en præmie. Især fordi der er stor forskel i selskabernes indtjeningsevne, og det indebærer en risiko,« siger Per Hansen.

DSV, der blev stiftet i 1976, er de sidste 20 år vokset til en af Danmarks største virksomheder, efter at der er opkøbt en lang række selskaber. I 2000 overtog det den gang mindre DSV selskabet Dan Transport fra rederiet DFDS. Siden er der blandt andet blevet overtaget store virksomheder i Belgien og Holland, og i 2016 overtog det danske selskab amerikanske UTi Worldwide for ni mia. kr.

Panalpina har 14.000 ansatte og er til stede i 80 lande. I 2017 havde selskabet et driftsresultat (EBIT) på 103 mio. schweizerfranc, svarende til 680 mio. danske kroner.