Danske DSV gør største danske opkøb hos konkurrent i Schweiz

69 pct. af aktionærerne i det schweiziske transportfirma Panalpina har endelig accepteret et bud fra det danske DSV på 30,5 mia. kr. Dermed opkøber DSV deres modstykke i Schweiz i det formentlig største danske opkøb i transportsektoren nogensinde.

DSV kan se frem til at blive en af verdens største transportselskaber, efter at virksomheden har opkøbt deres rival i Schweiz, Palpina. Med opkøbet følger en sammenlægning af de to selskaber, oplyser DSV i en pressemeddelelse til fondsbørsen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jacob Gronholt-Pedersen/Ritzau Scanpix

Det danske transportfirma DSV har endelig opnået sit mål om at opkøbe sin schweiziske rival Panalpina, efter at 69,9 pct. af de schweiziske aktionærer godtog et bud på 30,5 mia. kr. inklusive gæld fra DSV. Dermed kan DSV se frem til at gøre det største danske opkøb inden for transportsektoren.

Det oplyser DSV i en meddelelse til fondsbørsen mandag morgen.

Beslutningen kommer efter et længere forhandlingsforløb siden begyndelsen af januar, hvor DSV bød 26,5 mia. kr. for sin schweiziske rival, hvilket Panalpina dengang afviste.

Ifølge pressemeddelelsen repræsenterer ombytningsforholdet en præmie på ca. 43 pct. sammenlignet med slutkursen på Panalpinas aktier den 15. januar 2019, der var dagen før offentliggørelsen af DSVs oprindelige tilbud på 26,5 mia. kr. Købet gør altså DSV til et af verdens største transportselskaber med en samlet omsætning på omkring 118 mia. kr. og over 60.000 medarbejdere i mere end 90 lande.

Desuden er der planer om, at selskabets aktionærer på en ekstraordinær generalforsamling vil fremsætte et forslag om at ændre selskabets navn til »DSV Panalpina A/S« i forbindelse med en sammenlægning, står der i fondsbørsemeddelelsen. I den forbindelse har bestyrelserne for henholdsvis DSV og Panalpina aftalt et forslag om en udbyttepolitik, hvilket vil indebære en udlodning til DSVs aktionærer på omkring 15 pct. af nettoresultatet.

Panalpina har dermed indstillet forhandlingerne med det kuwaitiske selskab Agility om et muligt samarbejde, fortæller bestyrelsesformand for Panalpina Peter Ulber i meddelelsen. Den kommende sammenlægning med DSV vil give nye muligheder for det schweiziske selskab, oplyser han yderligere i meddelelsen.

»I de forløbne uger har Panalpinas bestyrelse og ledelse undersøgt forskellige strategiske muligheder og har haft drøftelser med DSV om en mulig sammenlægning. Det er bestyrelsens opfattelse, at det justerede tilbud fra DSV er yderst attraktivt. Det anerkender kvaliteten af Panalpinas medarbejdere, virksomhedens stærke position som en af verdens førende udbydere af transport- og logistikydelser samt virksomhedens særlige kompetencer og viden inden for luft- og søfragt. Bestyrelsen anbefaler Panalpinas aktionærer at acceptere tilbuddet. Derfor er forhandlingerne med Agility nu indstillet. Vi ser nu frem til at blive sammenlagt med DSV og sammen etablere en af verdens største transport- og logistikvirksomheder. Vores kunder vil få glæde af et stærkere netværk og et større udbud af ydelser samt nye kompetencer og færdigheder,« siger Peter Ulber.

Også Kurt Larsen, bestyrelsesformand for DSV, er begejstret for opkøbet samt sammenlægningen. Ifølge ham betyder sammenlægningen, at DSV Panalpina kan blive en central spiller inden for transportsektoren.

»Sammenlægningen af DSV og Panalpina udbygger vores position som en førende, global speditørvirksomhed. Sammen kan vi udvide vores globale netværk og styrke udbuddet af ydelser over for vores kunder, hvilket vil udbygge vores konkurrencemæssige fordele i industrien. Det er et stærkt match på alle parametre. Panalpina er en fantastisk virksomhed, og vi er begejstrede for muligheden for at slå os sammen og byde Panalpinas dygtige medarbejdere velkommen,« siger Kurt Larsen, bestyrelsesformand for DSV, i pressemeddelelsen.

Den schweiziske Ernst Göhner Foundation, der er den største aktionær i Panalpina med en ejerandel på 46 pct., har i forbindelse med opkøbet lavet en aftale med DSV om at lade sine aktier indgå i Det Offentlige Ombytningstilbud, står der endvidere i pressemeddelelsen. Dermed kan fonden se frem til ligeledes at blive den største aktionær i DSV med en ejerandel på 11 pct. af den udstedte aktiekapital.

Og ifølge Thomas A. Gutzwiller, medlem af fondsbestyrelsen og formand for det uafhængige Panalpinaudvalg i Ernst Göhner Foundation, er det nogle forhold, der lover godt for Panalpinas og DSVs fremtid.

»I lyset af den igangværende industrikonsolidering og de deraf følgende muligheder og risici har vi, med et åbent sind, omhyggeligt overvejet forskellige muligheder for Panalpina. Vores fondsbestyrelse har enstemmigt besluttet, at den foreslåede sammenlægning under DSV-paraplyen giver Panalpina de bedste muligheder for at opnå en styrkeposition i forhold til de fremtidige udfordringer i markedet og til at skabe værdi for alle interessenter. Som en nyskabende fond med et velgørende formål føler vi os meget trygge med den offentliggjorte løsning hvad angår både kvalitet og sikkerhed samt indtjeningsmuligheder. I Ernst Göhner Foundations ånd, ser vi som den største aktionær frem til at bakke op om DSV Panalpina,« siger Thomas A. Gutzwiller i pressemeddelelsen.