DSV advarer Mærsk om at komme for tæt på: »Det vil være relativt surrealistisk«

A.P. Møller - Mærsk holder tirsdag generalforsamling og vil sandsynligvis bruge meget tid på at forklare, hvordan forretningen skal rykkes fra skibene og til at transportere mere på land. DSV–topchef, Jens Bjørn Andersen, gør det nu klart, at han ikke forventer, at se Mærsk som direkte rival: »Måske kan de lave ydelser, som ikke konkurrerer med os.«

Jens Bjørn Andersen, topchef i DSV, mener ikke, at Mærsk og DSV bør være direkte rivaler. REUTERS/Jacob Gronholt-Pedersen. (Foto: STAFF/Scanpix 2016) Fold sammen
Læs mere
Foto: STAFF

DSV står for transport på landjorden, mens rederierne fragter varer på vandet. Sådan har det været længe. Men A.P. Møller - Mærsk og flere andre store rederier har ambitiøse planer om at brede sig til nye områder, og særligt til den mere lukrative transport på landjorden. DSV-topchef Jens Bjørn Andersen kalder det »surrealistisk«, hvis rederierne en dag kaster sig ud i den direkte konkurrence med selskaber som DSV.

A.P. Møller - Mærsk har sagt, at langt mere af forretningen i fremtiden skal være aktiviteter på land. Det er fortsat en smule uklart for offentligheden, præcist hvordan og på hvilke måde Mærsk vil skabe den ændring. Men der er næppe tvivl om, at det vil kræve en stor ekspansion, som vil betyde opkøb og investeringer i nye områder.

Men det er også en strategi, som potentielt kan sende Mærsk ind i et opgør med nogle af de selskaber, der i dag er kunder hos Mærsk.

Jens Bjørn Andersen, topchef i DSV, forventer, at rederierne vil holde sig fra det område på land, hvor DSV tjener penge. Han mener, at de første indikationer tyder på, at rederierne ikke vil gøre forsøget.

»Det vil være relativt surrealistisk, hvis de begyndte på det. Måske kan de gå ind og lave nogle ydelser, som ikke er i konkurrence med det, som vi laver. Det vil vi have det helt fint med,« siger Jens Bjørn Andersen.

DSV og Mærsk har i dag en del forretninger med hinanden, men er ikke i direkte konkurrence.

»Mærsk er et af mange af de selskaber, som vi arbejder sammen med, og der er selvfølgelig stor fokus på dem, fordi de er danske og fordi de er store,« siger Jens Bjørn Andersen.

DSV har allerede mærket, hvordan containerrederierne langsomt begynder at møve sig ind på det danske transportselskabs område. DSV bød sidste år på det schweiziske logistikselskab Ceva Logistics. Men i sidste ende gik selskabet til franske CMA, verdens tredjestørste containerrederi og direkte konkurrent til Maersk Line, der er nummer et. CMA har ligesom Mærsk en strategi om at udvide selskabets forretning uden for shippingmarkedet, der i årevis har været præget af for mange skibe og få overskud.

Indtil videre slår Jens Bjørn Andersen dog den forsonende tone an. Han siger, at selskaber som DSV og rederier som Maersk Line har brug for hinanden, og at det derfor er vigtigt med gode relationer mellem parterne.

»Vi kan se, at der er nye strategier i nogle rederier. Vi anerkender, at vi har brug for rederiernes service, ligesom de har brug for de volumer, som vi kan lægge ind i deres systemer. Jeg er sikker på, at vi bliver ved at have et fremragende samarbejde med rederierne,« lyder det fra DSV-chefen.

Han er netop på vej til at overtage rivalen Panalpina for mere end 30 mia. kr. og dermed skabe en endnu større virksomhed, der er rustet til fremtiden. Jens Bjørn Andersen står i spidsen for en virksomhed, der er fuld af selvtillid efter flere år med mange succesfulde opkøb. Virksomheden har tilsyneladende fundet formlen på, hvordan man køber op og skaber værdi. En opgave, som flere undersøgelser viser, kan skabe store udfordringer.

Og DSV adskiller sig fra Mærsk på stort set alle områder. DSV blev skabt af en flok brovtende lastbilchauffører og voksede pludseligt hurtigt med række spektakulære og i de første år meget risikable opkøb. På den anden side står A.P. Møller - Mærsk, der har lange og tætte forbindelser til kongehuset og som i mere end 100 år har været en del af dansk erhvervslivs elite.

Men aktiemarkedet er ligeglad med gamle dage. I dag er investorerne vilde med virksomheden med hovedsæde i Hedehusene. På et år er aktien steget 17 pct., og det følger flere år, hvor selskabets er blevet mere værd og i dag samlet koster 104 mia. kr.

Anderledes anstrengt er forhold mellem Mærsk og investorerne på aktiemarkedet. Søren Skou, topchef i Mærsk, har svært ved at løfte kursen, og en Mærsk-aktie ligger syv pct. lavere en for et år siden. A.P. Møller - Mærsk, der er fortsat er Danmarks klart største selskab målt på omsætning, er 176 mia. kr. værd, eller blot 72 mia. kr. mere end DSV.

Tirsdag kommer så næste mulighed, hvor A.P. Møller - Mærsk kan påvirke de kræsne investorer. Her holder virksomheden generalforsamling, og alt tyder på, at bestyrelsesformand Jim Hagemann Snabe vil bruge en stor del af sin tale på at uddybe strategien over for aktionærerne.

Mærsk har aldrig sagt præcist, om selskabets nye strategi indebærer øget rivalisering med selskaber som DSV. Sidste sommer gjorde bestyrelsesformand Jim Hagemann Snabe det dog klart, at Mærsks planer særligt vil presse de mindre speditører

»Det, der sker, er, at man presser en masse små spillere ud. Ligesom de små banker, der ikke har råd til at lave en mobilløsning,« sagde han dengang til Børsen.

Mærsk ønsker mandag ikke at udtale sig om sagen og henviser til den forestående generalforsamling.

John Stihøj, der er analytiker og adm. direktør i analysehuset Aktieinfo, siger, at de to store danske virksomheder potentielt i fremtiden kan ende i et opgør på det samme marked.

»Det, som er problemet med A.P. Møllers strategi, er, at de lever af deres kunder, men samtidig bevæger de sig ind på deres område. Det kan man frygte kan give bagslag. DSV bliver større og større hele tiden, men hvordan, det ender, er meget svært at sige nu,« siger John Stihøj.

A.P. Møller - Mærsk råder allerede over speditørselskabet Damco, som dog er langt mindre en DSV og ikke så rentabelt.