DSV afvist i schweizisk milliardhandel – men det er langt fra overstået

I første omgang har DSV fået nej til det, som kan blive den danske transportkæmpes største handel nogensinde. Men nu begynder spillet for alvor, lyder vurderingen.

Foto: Nils Meilvang. Den danske transportkæmpe DSV har under Jens Bjørn Andersens ledelse vokset sig stor gennem adskillige opkøb blandt konkurrenterne. Foto: Nils Meilvang/Ritzau Scanpix
Læs mere
Fold sammen

Danske DSV tænker endnu en gang store tanker. Nu er den hurtigt voksende danske transportkoncern på vej mod næste opkøb. Denne gang har de aggressive danskere udset sig den schweiziske konkurrent Ceva, som i første omgang har afvist DSVs købstilbud på omkring ti mia. kr.

DSV oplyser til fondsbørsen, at virksomheden har lagt et bud, der ligger 50 pct. over aktiekursen fra før, købstilbuddet blev kendt. Bestyrelsen for Ceva, der er børsnoteret og verdens ottendestørste speditør, har afvist buddet.

»DSV har gennem længere tid haft stor respekt for og fulgt Ceva og tror på, at en kombination af de to virksomheder ville skabe stor værdi for alle interessenter (inklusive aktionærer, medarbejdere, kunder og leverandører),« skriver DSV i meddelelsen til fondsbørsen.

Ceva, der er i gang med en turn around af virksomheden, skriver i en meddelelse til den schweiziske børs, at buddet er afvist, fordi det »betydeligt undervurderer værdien af Ceva«.

Ceva har blandt andet det franske containerrederi CMA som storaktionærer. CMA er verdens tredjestørste containerrederi og en af det A.P. Møller - Mærsk-ejede Maersk Lines største konkurrenter. CMA skriver i en tredje meddelelse, at rederiet støtter Cevas bestyrelses beslutning om at afvise buddet fra danskerne. Det franske rederi tilføjer, at det overvejer at købe yderligere aktier i Ceva, hvor franskmændene sidder på 25 pct.

DSV er ikke i tvivl om, at en sammenlægning af de to selskaber ville give god mening.

»Vi er overbeviste om, at en kombination vil være i alle interessenters interesse, eftersom en sammenlægning vil udgøre en enestående mulighed for at bygge videre på de to selskabers succes ved at styrke det samlede serviceudbud og tilføre stordriftsfordele,« skriver DSV.

Selskab Kurs Ændr. %

Købstilbuddet kommer, netop som DSV er ved at have amerikanske UTI Worldwide fuldt integreret i virksomheden. UTI blev i 2015 overtaget for 9,5 mia. kr. og var virksomhedens hidtil største opkøb.

DSV har købt en lang række konkurrenter gennem de seneste 20 år. Blandt dem er danske DFDS Dan Transport Group, tyske J.H. Bachmann, hollandske Koninklijken Groep, belgiske ABX Logistics og altså senest amerikanske UTI.

»Det at lave opkøb er dybt funderet i DSVs DNA, og samtidig er UTI fuldt integreret. De er klar til at lave opkøb igen og har på alle måder taget ladegreb til et nyt opkøb,« siger Mikkel Emil Jensen, analytiker i Sydbank.

DSV valgte at melde ud om buddet, selvom den danske virksomhed ikke er forpligtet til det. Det kan være en del af forhandlingstaktikken, og Ceva kan godt ende som danskejet, selvom selskabet i første omgang har afvist tilnærmelserne, lyder vurderingen.

»Nu går der forhandlingsstrategi i det. De vil nu undersøge, om de kan gå uden om bestyrelsen og tale med de andre aktionærer i Ceva. Det er langtfra sikkert, at købet ikke bliver til noget, og afvisningen er ikke nødvendigvis et punktum,« siger Mikkel Emil Jensen.

DSV har budt 27,75 schweizerfranc per aktie i Ceva. Efter dagens nyhed er aktierne steget med 27 pct. til 23,35 schweizerfranc. Ceva blev børsnoteret i maj 2018, og aktierne har trods torsdagens stigning alligevel tabt godt 10 pct. af værdien siden.

DSV ønsker ikke at kommentere sagen yderligere og henviser til meddelelsen til fondsbørsen.