DSB får ekspansionsivrig konkurrent i Danmark

Den tyske transportgigant Deutsche Bahn vil bruge milliardopkøbet af britiske Arriva som en platform til at vokse sig endnu større over hele Europa, herunder i Danmark, vurderer trafikforsker.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Efter opkøbet af britiske Arriva for 13,5 mia. kr. satser Deutsche Bahn nu på at ekspandere på en lang række europæiske markeder. Selskabet vil formentlig bruge Arriva som platform for at byde på et stort antal strækninger over hele Europa, vurderer trafikforsker og lektor på Institut for miljø, samfund og rumlig forandring på Roskilde Universitet, Per Homann Jespersen.

”Deutsche Bahn kommer med ét slag til at stå stærkt i Storbritannien og en stribe andre europæiske lande. Det er et ekspansionsivrigt selskab, der taber terræn på hjemmemarkedet, men har store ønsker om at vokse i udlandet,” siger Per Homann Jespersen til Business.dk.

Han er overbevist om, at Deutsche Bahn også gerne vil byde på alt, hvad det kan komme i nærheden af i Danmark. Selskabet bliver en markant spiller inden for busdrift, hvor man utvivlsomt gerne vil stå endnu stærkere, mens man samtidig overtager Arrivas togdrift i Midt- og Vestjylland.

Det står klart, at de regionale strækninger Fredericia-Odense-Svendborg og Roskilde-Køge-Næstved kommer i udbud de kommende år, og her vil Deutsche Bahn utvivlsomt være at finde blandt byderne, mener Per Homann Jespersen.

”De vil helt givet byde på danske strækninger. Det danske marked bliver en naturlig, men relativ lille del af Deutsche Bahns vækststrategi. De vil formentlig være interesserede i både de regionale danske togstrækninger og på lang sigt også på hovedtrafikken mellem landsdelene,” siger trafikforskeren.

Når Per Homann Jespersen betoner det langsigtede perspektiv, skyldes det, at der ikke er lagt op til udbud på de store hovedstrækninger mellem landsdelene de kommende mange år.

Per Homann Jespersen understreger samtidig, at Danmark formentlig har fyldt relativt lidt i Deutsche Bahns overvejelser om at købe Arriva. Det britiske selskab er nemlig et stort europæisk transportselskab, der kører busser og tog i 12 europæiske lande, og Deutsche Bahn ønsker formentlig at vokse i en lang række lande i takt med, at selskabet er under stigende pres på det tyske hjemmemarked.

Den tyske transportsektor er nemlig blevet liberaliseret, og Deutsche Bahn har de seneste år tabt massevis af udbud i Tyskland.