Disneys nye streamingtjeneste ramt af hackere

Tusinder af brugeres personlige data bliver solgt på den mørke del af internettet, og klagerne vælter ind. Disney-koncernen afviser kritikken af Disney+.

Disney-koncernens nye streamingtjeneste, Disney+, har haft solide problemer siden lanceringen for en uge siden. Nu viser det sig, at tusinder af konti er blevet hacket. Arkivfoto: Ken Li, Reuters/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: STAFF

Disney-koncernens stort anlagte indtog på streamingmarkedet har fået en særdeles kedelig start, efter at personlige oplysninger om tusinder af tilmeldte til Disney+ er blevet hacket.

Kun få timer, efter at Disney+ blev lanceret 12. november, begyndte de første kontooplysninger at være til salg på den mørke del af Internettet, viser undersøgelser, som IT-nyhedsnetstedet ZDnet har foretaget. Her blev oplysningerne solgt for helt ned til tre dollar, svarende til omkring 20 kr.

Britiske BBC har ved hjælp af cybersikkerhedseksperter kunnet finde adskillige hackede Disney-konti sat til salg på den mørke del af nettet. Det fremgik, hvilken slags abonnement folk havde tegnet, og hvornår det udløb.

Eksperterne påpeger dog, at mange af dem kan være blevet hacket, fordi de har brugt samme brugernavn og adgangsord, som de anvender på andre nettjenester.

Problemet bliver ekstra stort, fordi Disney+-kontonavnet også i mange tilfælde giver adgang til Disneys netbutik og til Disneyland-parkerne. Her bruger man samme adgangskode til det hele.

Disney-koncernen afviser og siger, at der er »ingen tegn på en sikkerhedsbrist på Disney+«.

Ti millioner brugere på en uge

Beretningerne fra de ramte vælder ud. De beskriver, hvordan de har ventet i telefonen og på onlinechathjælp i timer. Mange har fortsat ikke fået løst deres problemer.

Allerede på premieredagen meldte mange om tekniske problemer. Nogen beskrev, hvordan de var blevet lukket ude af deres konti, og at Disney-koncernen ikke har meldt tilbage til dem.

Ti millioner mennesker oprettede sig som abonnenter i løbet af den første uge på streamingtjenesten, som er Disney-koncernens modtræk til blandt andre Netflix.

På Disney+, som endnu kun er tilgængelig i USA, Canada og Holland, men på vej til Australien og New Zealand, kan man se lange og korte Disney-film samt TV-serier fra de mange varemærker, som Disney råder over – heriblandt Marvel-superheltene, Stjernekrigsuniverset og Pixars store tegnefilmproduktion.

Månedsabonnementet er på syv dollar, lidt over 47 kr. Det er omkring halv pris af streamingkonkurrenten Netflix' populæreste abonnement.

Den store streamingkrig

Den store tilstrømning er hjulpet frem af, at et af USAs største mobilselskaber, Verizon, har givet et års gratis adgang til Disney+.

Apple lancerede 1. november sin egen streamingtjeneste, Apple TV+. I 2020 kommer HBO Max.

Netflix, der er verdens største streamingtjeneste inden for film og serier, hævede tidligere i år sine priser med op til 18 procent – den største stigning i selskabets historie – for at stå bedre rustet i streamingkrigen. Netflix har ifølge den britiske avis The Guardian en gæld på over 30 milliarder dollars.

Streamingtjenester vinder frem i takt med, at flere holder op med at se direkte fjernsyn, når programmerne sendes. I stedet vil de kunne se mest muligt når som helst og hvor som helst. TV-udbyderne har derfor deres egne net-TV-tjenester, hvor alle ens TV-kanaler og flere streamingtjenester kan ses.

Disney+ ventes først til Danmark i slutningen af marts 2020. Ifølge en nylig undersøgelse fra danske marketingsteknologiselskab AudienceProject, som måler effektiviteten af annoncekampagner på nettet, overvejer 21 procent af danskerne at købe et Disney+-abonnement – 55 procent af disse overvejer samtidig at opsige et eller flere af deres eksisterende streamingabonnementer. En tredjedel af dem, der påtænker at sige op, har planer om at lade det gå ud over Netflix.