Dette er ikke en taxi

Uber har nu været i Danmark i godt tre måneder, så vi tog på tur med en chauffør, der har været med siden starten.

Foto: Sophia Juliane Lydolph. Adeel kører også for Uber. Han har kørt for firmaet i én måned og er meget glad for sit job. FOTO: Sophia Juliane Lydolph/Scanpix
Læs mere
Fold sammen

Den lille grå Suzuki Swift drejer ind over kantstenen, og manden bag rattet, Emmanuel Eduard, smiler bredt. Jeg åbner døren og sætter mig ind. Selskabet bag kørselsappen Uber siger, at de ikke er taxier, og der er da heller ikke hverken taxiskilt eller et blinkende taxameter i Emmanuels bil.

»Har du bestilt en bil? Og hvor skal vi hen i dag,« spørger Emmanuel Eduard. Han ved det egentligt godt, da jeg allerede har sendt min slutdestination til hans telefon, men jeg bekræfter og sætter mig til rette i de bløde sæder.

I dag skal jeg på tur med UberPOP. En mobilbaseret service, hvor man kan køre med privatpersoner som chauffør. Min chauffør Emmanuel har været med siden starten i Danmark i november 2014. Han kører Uber-bil om morgenen, så tager han på sit andet deltidsarbejde, og om aftenen kører han igen Uber – altså når han har lyst.

»Jeg kører ikke altid om aftenen, og jeg kører aldrig om natten. Jeg gider ikke de fulde mennesker, der kører med almindelige taxaer. Det kan man selv styre med Uber,« siger Emmanuel, der tjener mellem 8-12.000 kroner på en normal arbejdsmåned.

Uber kører på lavt blus

Taxameter kan man ikke få øje på. Men prisen tikker usynligt opad på chaufførens smarttelefon, som er sat på som GPS til højre for rattet. Da jeg bestilte bilen fra Uber, kunne jeg få en anslået pris. Så jeg bliver ikke holdt helt hen i mørket i forhold til, hvor meget der skal punges ud, når bilen lander på sit bestemmelsessted.

Uber har haft mange problemer med de danske myndigheder, og politiet efterforsker i øjeblikket virksomheden. Der er ingen dom faldet i sagen, så det påvirker ikke Emmanuels arbejde.

Antallet af tilsluttede biler er begrænset, men ifølge Uberchauffør Emmanuel Eduard er antallet af chauffører ikke problemet. Det er kunderne, der mangler lige nu.

»Man skulle reklamere mere for Uber. Der er mange stille dage som Uber-chauffør, og det kunne måske løses, hvis man gjorde folk opmærksomme på, at vi er der. Jeg har aldrig utilfredse kunder,« siger den unge deltidschauffør.

Mandag aften klokken 21 var der fem tilgængelige biler i Københavnsområdet. Torsdag tog vi på tur med Uber-chauffør Adeel, som fortæller samme historie som Emmanuel. Han har arbejdet for Uber i en måned og er glad for sit arbejde. De fortæller, at de fleste kører korte ture rundt i indre København til omkring 100 kroner.

Tjek af chaufførerne

Emmanuel tager cirka 200 kroner til lufthavnen, og det er hans favorittur. Han fortæller, han ikke har erhvervskørekort, og hans indtjening vil blive halveret, hvis det blev et krav til Ubers chauffører.

»Der er jo høje krav til bilerne allerede. De skal være forsikrede, være under 10 år gamle, og det skal være ens egen. Hvis kravene bliver højere, ved jeg ikke om jeg fortsætter med at køre«, siger Uber-chaufføren.

Da vi når tilbage efter en behagelig tur rundt i København, fører Emmanuel fingeren til højre over smarttelefonen. Bevægelsen afslutter det virtuelle taxameter, som viser 198,35 kroner. Han er betydeligt billigere end de almindelige taxaer, men du får hverken statsgodkendt bil eller chauffør.

Emmanuel har 4,7 i karakter på en skala fra 1-5, og det virker på samme måde, som når man bedømmer en restaurant på nettet eller sit lift på GoMore. På den måde får alle brugere en idé om, hvor tilfreds andre har været med en chauffør, inden de bestiller en tur. Men kunden anmeldes også.

»Fem store stjerner får du! Husk at give mig en anmeldelse, hvis du var tilfreds med turen,« skynder han sig at tilføje, mens jeg er på vej ud af den lille velholdte Suzuki.

Emmanuel forlader mig og kører mod næste Uberbruger. Eller måske kører han bare hjem. En Uberchauffør kan nemlig bare logge sig ud af appen, hvis han vil holde fri. Det er jo ikke en rigtig taxa.