Det var dog kattens til jul

Katten ”Mog”, der oprindelig blev født til en serie af britiske børnebøger, har fået nyt liv i dette års julefilm fra supermarkedskæden Sainsbury’s. Forfatteren og tegneren bag ”Mog” er i dag 92 år - og medvirker selv i en Behind the Scenes. Se begge film her.

Supermakedskæden Sainsbury’s er i julehumør, og dette års julereklamefilm er netop sendt i luften - og denne gang er det en kat, der har hovedrollen, og dyr med pels er jo som regel et hit.
Læs mere
Fold sammen

Det er blevet skrevet før, og nu skrives det igen: Englænderne er vilde med julereklamer. Som i fuldstændig ellevilde.

Hvert år går især stormagasiner og supermarkedskæder og deres reklamebureauer helt amok i skønne film - hvoraf mange faktisk ender med ikke bare at vinde kreative priser, men rent faktisk også effektpriser.

Det skriver Markedsføring.dk.

Tag nu fx bare 2013’s rørende julereklame fra John Lewis, The Bear & The Hare, der vandt guld ved Creative Effectiveness Award i Cannes i sommer.

Eller sidste års reklamefilm ”1914” fra supermarkedskæden Sainsbury’s om den legendariske, spontane våbenhvile langs Vestfronten juleaften og -dag i 1914. En reklame, som dog også fik en del kritik.

Nu er Sainsbury’s igen i julehumør, og dette års julereklamefilm er netop sendt i luften - denne gang er der dog tale om en umiddelbart mindre kontroversiel en af slagsen: Denne gang er det nemlig en kat, der har hovedrollen, og dyr med pels er jo som regel et hit.

Men man skylder nok at fortælle, at der er tale om Mog - og det er ikke en hvilken som helst kat.

Født i 1970 - død i 2002

Katten Mog kom oprindelig til verden i børnebogen ” Mog the Forgetful Cat” i 1970.

Hun blev opfundet og tegnet af den nu 92-årige tyskfødte, britiske forfatter og tegner Judith Kerr, som over mere end 30 år udgav 16 Mog-børnebøger - den sidste i 2002 med titlen ”Goodbye, Mog”, hvor den populære kat mødte sin skaber.

Men nu er Mog mirakuløst genopstået.

Ikke bare i Sainsbury’s julereklame, men også i en perfekt timet ny børnebog fra Judith Kerrs hånd.

Det kunne lige en grim, kommerciel tankegang, og så lige op til jul - men overskuddet fra salg af bogen (3 pund) - og den medfølgende plys-Mog (10 pund) går til den britiske afdeling af Red Barnets arbejde for at hjælpe børn til at læse bedre og mere. Det beretter avisen The Telegraph.

Reklamebureauet Abbot Mead Vickers/BBDO står bag filmen, skuespilleren Emma Thompson fortæller, og du kan se Sainsbury’s julereklamefilm 2015 her - efterfulgt af Behind the Scenes - hvor Judith Kerr bl.a. beretter, at hun i 1970 ikke lige havde forestillet sig, at hun skulle komme til at se Mog i 3D.

Deltag i debatten hos Markedsføring.dk.

Mog’s Christmas Calamity

Behind the scenes