Danskerne vil eje Matador

Danmarks Radio forventer, at der inden årets udgang er solgt over to millioner eksemplarer af serien "Matador". Danskerne er også villige til at betale for en række andre TV-serier.

DR ønsker af konkurrencemæssige hensyn ikke at offentliggøre, hvor stor indtjeningen på salget af DVD'er er. Her et billede fra Lise Nørgaards Matador. Fold sammen
Læs mere
Foto: Scanpix
Når DRs dramaserier har været sendt i fjernsynet, får mange seere lyst til at eje dem bagefter. Serier som for eksempel "Matador", som netop har været genudsendt, og "Huset på Christianshavn", har samtidig også har givet folk appetit på at købe serierne på DVD.

"Al omtalen af Matador gavner også salget. Interessen har medvirket til, at Per Wennicks dokumentar om Lise Nørgaard, ’En kultiveret rappenskralde’, er solgt i 5.000 eksemplarer på godt og vel en måned. Det er usædvanligt for en dokumentar," siger forlagschef Anne Korsø fra DR Multimedie i en pressemeddelelse.

Inden året er omme forventer hun, at der er solgt over to millioner "Matador"-DVD’er. Heraf er 25 procent solgt som hele sæt.

"Huset på Christianshavn" har netop rundet 475.000 solgte DVD’er, og salget af dramaserierne "Rejseholdet" og "Ørnen" går støt og roligt: De er solgt i henholdsvis 250.000 og 175.000 eksemplarer.

"Krøniken" har ikke været længe på markedet som fuld serie, men har allerede solgt 240.000 DVD’er, og her forventer DR Multimedie, at der er afsat dobbelt så mange, når året er omme, og hele serien er kommet i en samlet boks.

"Men en serie behøver ikke altid at blive genudsendt eller få en massiv omtale for at sælge. Thummelumsen og alle de andre i Gustav Wied-klassikeren "Livsens Ondskab", som DR producerede i 1972, blev udgivet i sensommeren 2005 på DVD, og siden da er der solgt 25.000 styk. Og regner man VHS-salget med er tallet 40.000 styk," forklarer chefen for DR Multimedie.

Efter sommerferien udgiver DR også de første 10 afsnit af "Forbrydelsen", og på TV kommer de sidste afsnit af serien til efteråret på DR1.

Fortjenesten er hemmelig

Af konkurrencemæssige årsager oplyser DR ikke om, hvor stor fortjenesten er på salget af DVD'er:

"Vi er i markedet på fuldstændig normale forretningsmæssige principper. Så den konkrete indtjening opgiver vi ikke," siger redaktionschef Preben Rasmussen, der heller ikke vil oplyse, hvor meget DR forventer, at salget af DVD'er stiger i år.