Danskerne har allerede købt elektronik for 20 milliarder i år

Vi brugte faktisk flere penge for et år siden. Især er salget af mobiltelefoner gået tilbage - vi vil nemlig hellere vente på de nyeste modeller.

Vinderkategorien i tredje kvartal er de hårde hvidevarer. Særligt tumblere og vaskemaskiner har fået salget til at stige med 4,9 procent, mens salget af frysere og køleskabe til gengæld er gået lidt tilbage. I juli-september brugte vi tilsammen 6,7 milliarder kroner på elektronik, og heraf blev de 1,28 milliarder brugt på netop hårde hvidevarer, som dermed er den tredjestørste varegruppe. Fold sammen
Læs mere
Foto: Siphiwe Sibeko

Trods en noget mindre iver efter at købe nyt, elektronisk isenkram til hjemmet og kontoret i efteråret, har danskerne alligevel - før julesalget for alvor sætter ind - brugt 20 milliarder kroner på elektronik, IT og telefoner i år.

Købslysten i juli-september faldt med 1,5 procent i forhold til for et år siden, og regner vi de første ni måneder af 2017 sammen, har vi købt 3,4 procent mindre end i samme periode sidste år, viser de nyeste tal fra analysehuset GfK, der opgør det faktiske salg i butikkerne. Alligevel har vi købt for præcis 20 milliarder kroner i år, og det er vel at mærke inden julehandelen, som traditionelt er den tid på året, hvor det er sjovest at være elektronikproducent, især finansdirektør, fordi salget altid ligger meget højere end resten af året.

Tumblere og vaskemaskiner tager sejren

Vinderkategorien i tredje kvartal er de hårde hvidevarer. Særligt tumblere og vaskemaskiner har fået salget til at stige med 4,9 procent, mens salget af frysere og køleskabe til gengæld er gået lidt tilbage. I juli-september brugte vi tilsammen 6,7 milliarder kroner på elektronik, og heraf blev de 1,28 milliarder brugt på netop hårde hvidevarer, som dermed er den tredjestørste varegruppe.

Den største er IT-udstyr som computere. Her lagde vi 1,91 milliarder kroner i efterårsmånederne - 6,5 procent mere end for et år siden. Særligt computerskærme og stationære computere har solgt godt og været med til at trække det samlede salg i vejret, men også overvågningskameraer bidrager til væksten ved et salg, der nu er steget til en tocifret procent.

Næstflest penge brugte danskerne, måske ikke så overraskende, på mobiltelefoner og andet teleudstyr. 1,76 milliarder kroner blev der lagt, men her er der tale om en solid tilbagegang på hele 14 procent i forhold til for et år siden. Og faktisk er det netop smartphones, som går mest tilbage. Her er salget faldet med en tocifret procentsats, fordi mange har klappet hesten - og pengepungen - og ventet med at købe ny telefon, før alle de nye modeller kom på markedet her i julekvartalet, måske sågar i forventning om prisnedslag i forbindelse med Black Friday den 24. november.

Der er dog stadig solgt mange smartphones, og især de rigtigt store af slagsen - lidt poppet benævnt »phablets« som en sammentrækning af »phone« og »tablet« (tavle-PC) - har haft et stærkt salg. Også hovedtelefoner, fitnessarmbånde og anden teknologi til at tage på er der blevet solgt mange flere af.

Højttalere og håndstøvsugere er guf

Den rene forbrugerelektronik har også fået nye venner. 6,1 procent er salget steget i efteråret sammenlignet med sidste år på samme tid, og vi har i juli-september lagt 819 millioner kroner for især flere videokameraer og højttalere, mens salget af navigationsudstyr til biler og hovedtelefoner er gået pænt tilbage. Også fladskærmsfjernsyn, som udgør langt den største del af den samlede sum penge, som vi bruger på forbrugerelektronik, er gået tilbage, dog kun en smule.

Vi brugte i juli-september 470 millioner kroner på mindre husholdningsapparater som kaffemaskiner, hårtørrere, robotstøvsugere m.m. Det er 5,2 procent mere end sidste år. Håndstøvsugere i den dyrere ende og espressomaskiner er det hotte i den genre, mens de klassiske foodprocessorer og juicepressere har solgt dårligere.

Fotoudstyr er ramt af smartphonesyndromet. Telefonen bliver for stadig flere deres førstevalg af kamera i takt med, at det præcis er kameraet, som alle mobilproducenter har fokus på at forbedre for at overgå konkurrenterne. Det går ud over det klassiske fotosalg, som i juli-september faldt med 9,9 procent. 74 millioner kroner blev der købt fotoudstyr for.

Over 1.000 milliarder kroner i Vesteuropa

Endnu et ordentlig dyk har markedet for kontorudstyr og -artikler også taget. Her er salget gået 11,9 procent tilbage til 380 millioner kroner, og det ser i det hele taget ikke så lyst ud, lyder GfKs vurdering.

For hele Vesteuropa, som tæller 15 lande i GfKs opgørelser, er der frem til 1. oktober solgt for 148,3 milliarder euro (1.103 milliarder kroner) elektronik. Det er 0,6 procent mindre end i de første ni måneder af 2016.