Danske Bank vil dominere fremtidens betalingsform

Mobilepay ser ud til at blive en kæmpe succes for Danske Bank, men den teknologiske udvikling går hurtigt, og Danske Bank bruger mange kræfter på løbende udvikling, der skal sikre banken en førende position på området.

.»Vi kigger hele tiden på, hvordan vi kan gøre det nemmere for kunden at bruge Mobilepay,« siger Thomas Borgen, adm. direktør i Danske Bank. Fold sammen
Læs mere
Foto: Nils Meilvang
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Dankortet er danskernes foretrukne betalingskort og kan i år sætte 30 lys i lagkagen, hvilket er helt usædvanligt for et teknologisk produkt.

Men den teknologiske udvikling går for alvor hurtigt i disse år – også på betalingsområdet hvor mobilbetaling er i voldsom fremgang.

Danske Bank er pt. suverænt førende på området med app’en Mobilepay, hvor brugerne nemt kan overføre penge til hinanden. Fra denne uge af tilbydes Mobilepay også til erhvervskunder, og derfor kan brugerne nu også begynde at bruge mobilen som betalingsform i butikker.

Thomas Borgen, adm. direktør i Danske Bank, ser et stort potentiale i Mobilepay.

»Med en million brugere, 33.000 transaktioner om dagen og overførsel af over en mia. kr. indtil videre, så er det klart, at Mobilepay har unikke muligheder. Nu er det vigtigt, at kunderne også kan tage det næste skridt. En ting er, at man kan overføre penge til hinanden, men nu skal man også kunne bruge det, når man betaler i en butik, og senere når man køber over nettet. Vi kigger hele tiden på, hvordan vi kan gøre det nemmere for kunden at bruge Mobilepay. Og i takt med at kunden får flere muligheder via Mobilepay, vil det også få flere brugere,« siger han og fortæller, at banken har oprettet en selvstændig projektorganisation, som har ansvaret for at udvikle Mobilepay yderligere.

Thomas Borgen ønsker ikke at fortælle, hvor mange penge Danske Bank har brugt på at udvikle Mobilepay, som indtil videre kun kan betegnes som en investering, da der endnu ingen indtjening er på produktet, der i første omgang er gratis at benytte.

»Det er en betydelig investering. Men en bank af vores størrelse må prioritere, og der prioriterer vi kundevendte løsninger,« siger han.

Der ligger da også en forretningsmæssig kalkule bag valget om at tilbyde produktet gratis til at begynde med, afslører Thomas Borgen.

»Vi tror, at jo flere der bruger Mobilepay, desto mere interessant er det for erhvervslivet. Derfor har vi gjort det gratis for alle frem til 2016, også ikkekunder af Danske Bank. Til den tid må vi se, hvad der skal ske, men for Danske Bank-kunder skal det nok forblive fordelagtigt,« siger han.

Vil være førende på teknologi

Thomas Borgen og Danske Bank er dog opmærksomme på, at teknologien går så hurtigt, at Mobilepay allerede har og konstant vil få nye konkurrenter. Der findes i dag mange teknologiske betalingsformer, herunder e-handelstjenesten PayPal, hvor køber og sælger kan overføre penge til hinanden, mens kaffegiganten Starbucks har indført en løsning, hvor kunderne kan betale for kaffen ved at skanne en stregkode med sin telefon.

De forskellige løsninger har hver sin fordel, og derfor vil man heller ikke se en løsning som Mobilepay udradere de andre, mener Thomas Borgen.

»Jeg tror ikke, at Mobilepay fuldstændig vil overtage dankortets rolle. Nogle gange vil man gerne bruge kort, og andre gange vil man gerne bruge Mobilepay. Vil man f.eks. bruge telefonen eller kortet, når man står i kassen i supermarkedet? Der ville jeg måske bruge kortet, men når jeg køber på nettet er Mobilepay måske bedre, og når jeg står i kø i kiosken, ville det være nemmere at swipe telefonen. Med andre ord ved vi ikke, hvordan folk vil bruge det, og derfor er det vigtig for os at følge strømmen og hele tiden udvikle inden for teknologien,« siger han.

Derfor vil Danske Bank også konstant udvikle flere produkter og ikke blot satse på Mobilepay.

»Vi prøver mange forskellige ting, og det, som vi ser fungerer hos forbrugerne, slår vi til på. Det er rigtig svært at se ud i fremtiden med alle de teknologiske muligheder, men det er et område, som Danske Bank skal være ledende på. Vi er ledende i dag, og vi skal også være det i fremtiden,« siger Thomas Borgen.

I kamp mod konkurrenternes Swipp

En direkte konkurrent til Mobilepay er mobilbetalingsproduktet Swipp, der er udviklet af mere eller mindre alle de øvrige banker i Danmark. Formålet er det samme, nemlig at overføre penge via mobilen, men Swipp er en smule foran på den måde, at erhvervsdrivende allerede kan bruge produktet. Til gengæld er Swipp ikke slået igennem på samme måde og har pt. 250.000 brugere, blot en fjerdedel af Danske Banks en mio. brugere.

Ifølge Thomas Borgen ser ikke Swipp som den store konkurrent.

»Der findes mange aktører og mange løsninger. Swipp er en af de alternative løsninger, men det er ikke noget, som bekymrer os. Vi er optaget af at sørge for, at banksektoren og Danske Bank i særdeleshed kan levere gode løsninger til vores kunder, og det er Mobilepay et eksempel på. Det er muligt, at nogle mener, at de andres systemer er lige så gode, og så kan de bruge dem. Men vi ser det mere som et alternativ end en konkurrent. Det er jo fantastisk, at kunderne har flere muligheder, men det ser ud til, at brugerne foretrækker vores system,« siger han.

Vinderen udpeges af kunderne i fremtiden

Hos Nordea anerkender Anders Jensen, chef for Nordea Bank Danmark, at Mobilepay har succes, men han har langtfra opgivet kampen.

»Jeg anerkender fuldt ud, at Mobilepay er et meget succesfuldt produkt. Vi har Swipp, og det går rigtig fint. Forhåbentlig kan vi få en hel masse af vores mobilkunder til at vælge Swipp. Det er lykkes med 40.000-50.000, og potentielt kan det nærme sig de 300.000 af vores mobilkunder alene, og så er der alle kunderne i de andre banker,« siger han.

Han påpeger, at mens Mobilepay bygger på en underliggende dankortteknologi, er Swipp en konto-til-konto-overførsel, hvilket i princippet er billigere pr. transaktion.

Men vinderen skal udpeges af kunderne, siger Anders Jensen.

»Om fem år vil man kunne gøre boet op og se, hvad kunderne i sidste ende valgte. Og det er jo den ultimative sandhed om det her. De løsninger, der over tid vil bestå, er dem, som kunderne beslutter sig for at bruge,« siger han.