Biobenzin på vin er skidt for miljøet

Millioner af liter "grøn" biobenzin, der sælges i Europa, er produceret ved at lave dårlig vin om til benzin. Og det er skidt for miljøet, skriver Politiken.

Europæiske vinbønder har kronede dage i øjeblikket. Hvert år går en stærkt irriteret EU-kommission ud og køber omkring 500 millioner liter vin. Det er vin så udrikkelig, at ingen andre vil have den. Heller ikke kommissionen, men den er af lov tvunget til at købe op, når franske, spanske og andre europæiske bønder ikke kan afsætte deres vin på anden vis.

Derefter bliver kommissionens vin lavet om til bioethanol - alkohol - og blandet i almindelig benzin. Herefter bliver den solgt som grøn biobenzin i det meste af Europa. Problemet er bare, at den 'grønne' biobenzin ikke er spor grøn.

Beregninger fra det svenske universitet KTH viser, at det koster meget store mængder gas og olie at producere vin i f.eks. Bordeaux-området. Derudover koster det yderligere energi at lave vinen om til biobrændstof.Faktisk bruger du mindst, hvad der CO2-udledningsmæssigt svarer til 7,7 liter almindelig benzin, hver gang du producerer en liter 'grøn' bioethanol af vin med en alkoholprocent på 13.

Sagt på en anden måde: Den rene vin-biobenzin er næsten otte gange værre for miljøet end almindelig tankstations-benzin.Kommissionen er dog mest rasende over at skulle bruge mere end tre milliarder kroner på at støtte europæiske vinbønder i at lave udrikkelig vin.

»Du kan stort set ikke forestille dig en mere uøkonomisk måde at lave biobenzin på end at dyrke og lave vin, og derefter lave det om til bioethanol«, siger Michael Mann, der er talsmand for landbrugskommissær Mariann Fischer Boel, til Poltiken.

»Vi betaler den enkelte landmand for at producere en vare, vi dybest set ikke vil have«.

Landbrugskommissær Mariann Fischer Boel har foreslået en stor omlægning af støtten til vinbønder, så den ikke går til at opkøbe dårlig vin, men til at øge kvaliteten af den vin, bønderne producerer. Det er en reform, der allerede nu er ved at blive udvandet efter pres fra middelhavslandenes vinlobby.

Benzin med vin-ethanol sælges i stor stil i blandt andet Sverige, men findes ikke på det danske marked endnu, fordi den danske stat ikke fritager biobenzin fra afgifter. Statoil sælger biobenzin i Danmark, men den stammer fra brasilianske sukkerrør, skriver Politiken.