Bilers forurening vokser støt

Mængden af CO2, der udledes fra den danske bilpark, stiger og stiger. Det samme gør mængden af biler på de danske veje. Der er en klar sammenhæng, siger flere trafik- og miljøforskere.

Nye tal fra Danmarks Miljøundersøgelser viser, at bilparken er den helt store CO2-synder. Fra 2002 til 2006 er mægden af CO2, der udledes på grund af vores bilbrug, steget med 11 procent. I den samme periode er der kommet ti procent flere biler på de danske veje. I følge seniorforsker Morten Winther ved Danmark Miljøundersøgelser (DMU) er det ikke noget tilfælde.

»Der er ingen tvivl om, at stigningen i bestanden af personbiler er det, som driver stigningen i CO2-udledningen,« siger Morten Winther.

I løbet af de sidste fire år er der kommet næsten 250.000 flere biler på de danske veje, hvis man sammenregner antallet af personbiler, lastbiler, varevogne, busser og motorcykler. Samtidig tegner salget af nye biler til blive rekordstort i 2007.

Antal køretøfer



Kilde: DMU

Nye bilister
De store stigning i antallet af biler er ikke nødvendigvis udtryk for, at danskerne har to eller tre biler hver. Vi har nemlig fået mange nye bilister, fortæller Linda Christensen, seniorforsker ved Danmark Trafikforskning (DTF).

»Vi har fået flere biler, og vi kører mere i dem. Folk som ikke havde bil før, de har bil nu. Det skyldes i høj grad en stigning i vores velstand. Mange har taget lån i deres bolig for finansiere et bilkøb,« siger seniorforsker Linda Christensen, og påpeger at vores skyhøje bilafgifter ikke nødvendigvis sikrer, at danskerne ikke udleder store mængder CO2 i trafikken.

»De høje afgifter på biler betyder, at vi måske har færre biler end i andre lande, men til gengæld bruger vi vores biler meget intenst. Vi kan samtidig se, at den kollektive trafik bliver brugt stadigt mindre.«

Kton CO2



Kilde: DMU