Avisudgivere i kamp mod Amazons e-boglæser

Fem store udgivere danner fælles front mod Amazons e-bogslæser. De vil have farver på indholdet og frigøre det fra Amazons greb.

E-bogslæserne er ikke længere så underlig en størrelse som i begyndelsen. Fra venstre Amazons Kindle, iRex og Sonys Reader. Foto: Mikkel Møller Jørgensen Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Fem af USAs største udgivere af aviser og magasiner går nu i fælles front for at udfordre Amazons e-bogslæser Kindle. De vil ud med deres egen teknologi, som både kan vise indholdet i farver og på forskelligt udstyr.

Time Inc., News Corp., Conde Nast, Hearst Corp. og Meredith Corp. står bag blade som Time, Cosmopolitan og Better Homes and Gardens og opgiver selv at have 144,6 millioner læsere. De vil i fællesskab forsøge at bryde e-bogslæseren Kindles greb om markedet for såkaldt »elektronisk blæk«, altså bøger og blade, der udgives elektronisk og dermed kan læses overalt på en flad e-bogslæser.

Farver, video og spil

Men hvor Amazons Kindle er i sort/hvid, vil udgiverne satse på det visuelle og samtidig fastholde det udseende af bladene, som læserne i forvejen kender. Der skal være videoklip, spil og netværksmuligheder i den nye teknologi, som man vil kunne blade i med fingrene på skærmen.

Samtidig vil læserne kunne læse de elektroniske udgivelser på både bærbare computere, bærbare e-bogslæsere og avancerede mobiltelefoner med farveskærm i modsætning til Kindle-formatet, som låser læserne til Amazon.

Kindlen kom frem i 2007, og Amazon, der driver verdens største Internet-boghandel, har sat sig på en solid del af markedet i USA. Den japanske elektronikgigant Sony kæmper dog for at få sin e-bogslæser Reader gjort mere populær, og Barnes & Noble kommer nu også med sit bud på en e-bogslæser.

Murdoch: Ikke godt nok

Den australske mediemogul Rupert Murdoch, som står i spidsen for News Corp., har længe udtrykt utilfredshed med Amazons forretningsmodel. Således får News Corp. en tredjedel af de 14,99 dollars, som et månedligt abonnement på finansavisen Wall Street Journal koster hos Amazon.com. Men News Corp. har kun begrænset adgang til abonnentoplysningerne.

»Kindle er en fantastisk opfindelse til at læse bøger. Men den er ikke en stor oplevelse for aviser,« har han sagt.

Tvivler på lysten til at betale

Analyseinstituttet Forrester Research tvivler imidlertid på, om udgivernes skridt med mange nye funktioner vil kunne tjene sig ind.

»Det tager længere tid at fremstille den slags indhold på et område, hvor folk betaler mindre,« siger analytiker James McQuivey til nyhedsbureauet Associated Press og henviser til, at mange aviser og magasiner netop tilbyder meget indhold gratis på nettet.

Amazon meddelte mandag, at Kindle nu vil blive udstyret med menuer, der kan blive læst op, og større skrift, så blinde og svagtsynede også kan bruge e-bogslæseren.