Ti tendenser, der vil blomstre på nettet i 2010

I 2009 var nettets udvikling båret frem af Facebooks eksplosive udvikling - og alle talte om Twitter. Nu er de sociale netværk gårsdagens nyheder.

Foto: FREDERIC J. BROWN
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

I 2010 vil der komme helt nye boller på suppen. Det mener direktøren for Mashable, Pete Cashmore , der for CNN har kigget dybt i den digitale krystalkugle og fundet 10 trends, der vil præge internetfolket næste år.

Realtid

Hvis du troede, at Twitter og Facebooks nyhedsfeed var et konstant opdateret billede af venneres liv lige nu, så kan du godt tro om igen. Læssevis af iPhones, Android-telefoner og alle mulige andre bærbare enheder vil give folk uanede muligheder for at holde omverden opdateret konstant - og ikke blot, når de er hjemme ved  computeren.

Du kan se frem til konstant at vide, hvad folk mener om den mad, de lige har spist - eller den koncert, de står og hører lige nu.

Hvor ?

GPS bliver mere og mere normalt - og er efterhånden indbygget i selv billigere mobiler. Dermed ved mobilen, både hvor du er - og hvem du er.

Og de to oplysninger kan parres til en masse sjove tjenester. Indtil videre er den mest kendte Google Latitude, hvor du kan se på et kort, hvor dine venner er lige nu, og dine venner kan se, hvor du er. GPS-funktioner kan bruges til at gøre internettets mange informationer relevant i forhold til hvor du er lige nu.

Forbedret reality

Måske det sværeste fænomen at beskrive nogensinde - men også noget af det meste lovende teknologi, internettet har avlet hidtil. Teknologien er en slags 'lag', man trækker ned over virkeligheden - og som tilføjer wikipedia-opslag, bus-tider eller bare tilbud på sko, alt afhængigt af hvor du kigger hen lige nu. Ideen har blandt andet været brugt på mobiltelefoner, hvor brugeren kan se verden gennem mobilens kamera.

Ved hjælp af GPS, trækker mobilen så et lag af data ned fra nettet, som lægges ud over skærmbilledet - og på den måde kan brugeren få spændende oplysninger ved at pege sin mobiltelefon hen på alskens ting.

Vi drukner i information

Når alle kan publicere alt hele tiden, bliver det så svært at skille skidt fra kanel, at nettet reelt bliver ubrugeligt. Og - som Pete Cashmore skriver, overstiger produktionen af informationer allerede vores evne til at konsumere den. Vi har med andre ord brug for et filter - og det filter findes allerede. Det er vores venner.

Allerede nu findes alskens tjenester, hvor folk, man er ligeværdig med, kan dele og abonnere på hinandens net-fund, og det vil vi se meget mere til det kommende år. Facebooks "del" funktion, hvor venner deler sjove artikler og andet godt fra nettet, er blot et enkelt eksempe.

Det hele flytter i skyen

Cloud computing er bestemt ikke nyt - men fænomenet er ved at opnå kritisk masse, og det vil ske næste år. Begrebet dækker over, at du ikke behøver at have software og data liggende på din egen PC, men i stedet blot kan lægge det 'ud' i tjenester på nettet. Folk, der bruger Hotmail eller Gmail, kender det allerede - for de har flyttet deres mailprogram og deres email på nettet.

Tjenester som Flickr og programpakken Google Docs & Spreadsheets er det samme. Og allerede næste år vil Microsoft lancere en ny version af Office, der kører i brugerens browser.

Film og TV

Det truer med at skabe flaskehalse på nettet - men brugerne er ligeglade. Filmudlejning, TV on demand og alskens andre slags levende billeder er skabt til at blive streamet på nettet - og det vil det blive meget, meget mere det kommende år.

I Danmark kender vi bedst Sputnik, men flere andre tjenester kan forventes at komme til landet snart.

Konvergens

Det lyder usexet. Men konvergens er kommet for at blive. Tjenester, dimser og virksomheder leverer de samme tjenester til de samme platforme i en skøn forening - og det man behøver ikke længere købe en TomTom GPS - for iPhonens software, produceret af samme firma, kan være lige så god.

Og mens Sonys walkman-mærke blev slået til pindebrænde af Apples iPod, er netop Sony Ericssons walkman-telefoner en medvirkende årsag til, at Apple lancerede iPhonen - for ingen har brug for en iPod, hvis mobilen pludselig kan løse opgaven lige så godt. Og hvad nu med aviserne og magasinerne, der pludselig begynder at udkomme på Amazons e-boglæser, Kindle. Menuen står på sammensmeltning hele næste år.

Sociale spil

Det seneste skud på den sociale stamme er spil - hvor man spiller mod hinanden på internettet og her har Facebook været arnested for spillet Farmville, der har flere brugere end Twitter.  Markedet for sociale spil er i vækst - og det vil fortsætte næste år.

Mobil betaling

Hvorfor slæbe rundt på kontanter, hvis du kan betale for colaen med din mobil ? En række nye muligheder for betaling er langt om længe ved at blive modne - og det vil vi begynde at se mere til næste år. Men en ting er den såkaldte NFC-teknologi, der bruges i det kommende rejsekort og en række mobiltelefoner.

En anden er Paypal og de overtakserede SMSer, der også indfinder sig på mobilerne. Og endelig er der hele IP-billing-debatten, hvor brugere via internetregningen kan betale med et klik - og som særligt mediehusene har set sig lune på.

Privatliv er en by i Rusland

Personlig branding kan lyde som noget, som man kun bør bekymre sig om, hvis man er en type som Sidney Lee. Men det bliver og mere almindeligt blandt almindelige mennesker at gøre sig selv berømte via nettet - og det vil flere og flere gøre.

Grænsen mellem, hvad der er privat og hvad der er offentligt vil fortsat være i opbrud - og de vil flytte sig hele næste år.