Smartphoneejere vil have gratis apps

Når der hentes apps til smartphones, er det de gratis varianter, der trækker. Den udvikling vil blot fortsætte, forventer IT-analysehuset Gartner, der vurderer, at 94,5 procent af de downloadede apps i 2017 vil være gratis.

Det er de gratis apps, der trækker mobilbrugerne. Ifølge IT-analysehuset Gartner vil 94,5 procent af alle hentede apps i 2017 være gratis varianter. Fold sammen
Læs mere

Der findes efterhånden en app til det meste. Alt fra at måle, hvad indehaveren af den smartphone, de er installeret på, foretager sig - både i form af antal skridt, forbrændte kalorier og kilometer kørt på cyklen, til tjek af bankkonti, overførsel af penge, finde vej, shoppe og meget mere.

Hylderne i mobilproducenternes appbutikker som Apples App Store, Googles Google Play og Microsoft Windows Store tilbyder apps, både gratis og mod betaling, der kan understøtte mange af de ting, brugerne foretager sig i sin dagligdag.

Her listes de mest populære af slagsen efter antal gange, de er blevet hentet, ligesom der også vises udvalgte, interessante apps til inspiration for de potentielle brugere.

For at finde vej til de bedste apps vælger mobilbrugerne i stigende grad at ty til lister over bedst anbefalede apps eller spørger venner og andre kontakter i sociale netværk, ligesom de henter inspiration fra reklamer, lyder det fra IT-analysevirksomheden Gartner i et uddrag af selskabets forventninger til mobilåret 2014.

Og heri fremgår det, at det fortsat er de gratis apps, der overvejende bliver hentet ind på brugernes smartphonetelefoner. Ifølge analysefirmaets prognoser vil 94,5 procent af alle hentede apps i 2017 være gratis versioner.

»Der er så mange applikationer, som er gratis og altid direkte vil kunne generere indtægter. Gartners forventning er, at i 2017 vil 94,5 procent af alle downloads være af gratis apps. Hertil kommer, at 90 procent af betalingsapps bliver downloaded færre end 500 gange hver dag og generere mindre end 1.250 dollar per dag. Den udvikling bliver kun værre i fremtiden, når konkurrencen blot bliver større, særligt på de succesfulde markeder,« lyder det i en kommentar til prognoserne for forventningerne til mobilområdet i 2014 fra vicedirektør hos Gartner, Ken Dulaney.

Heri vurderer Gartner, at det i 2018 vil være færre end 0,001 procent af mobilapps målrettet forbrugere vil blive vurderet som en økonomisk succes af udviklerne bag dem. Apps bliver ifølge Gartner i høj grad udviklet til at skabe synlighed og reklame for virksomheder og deres produkter - eller bare for sjov.

Gartner har i efteråret vurderet, at der i 2013 samlet vil blive hentet 102 milliarder apps fra appbutikkerne - mod 64 milliarder i 2012. For 2013 blev det vurderet, at 91 procent var gratis varianter.

Spilapps tjener mest

Når smartphoneejere henter apps - og faktisk vælger dem, der koster penge, er det typisk indehavere af Appleprodukter, som bruger fleste penge på dem, mens Android-brugere er kendt for ikke at være lige så villige til at betale for apps. Ifølge rapporten »2013 Year in Review« fra december fra analysefirmaet Distimo, der har set nærmere på udviklingen i mobilbrugen i 2013 for perioden januar til november, forholdt det sig fortsat således i 2013. Ejere af smartphones og tavlecomputere udstyret med Googles styresystem Android er dog begyndt er blive lidt mere villige til at sende penge efter de apps, de henter i internetselskabets appbutik Google Play. Isoleret over et halvt år - fra juni til og med november - er den samlede omsætning hos Google Play steget med 51 procent, mens den i App Store er steget 12 procent. Samlet er forbruget i de to appbutikker i den periode steget med 24 procent, og i november er andelene heri fordelt med 37 procent til Google Play og 63 procent til App Store. Den fordeling lå i juni 2013 på henholdsvis 30 procent og 70 procent, fremgår det af rapporten fra Distimo. Ifølge analysefirmaet Distimos rapport er det generelt spilapps, der trækker den største omsætning både hos Apple og Google. Mange spilapps er typisk gratis at hente, men rummer muligheder for at tilkøbe særlige funktioner eller for at komme lidt lettere igennem en svær bane og andre ekstra features.

Både hos Google Play og App Store er den svenske spilproducent Kings spilapp Candy Crush Saga placeret højt, ligesom også spiludviklingsselskabet Supercells app Clash of Clans får mobilfolket til at bruge penge.