Skildpadden slog dem alle

Berlingske.dk's læsere har stemt en vaskeægte klassiker i dansk chokoladehistorie ind som det mest populære stykke slik.

Pressefoto Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Smag på navnet: Skildpadder.

Det drejer sig hverken om forloren dåsemad eller sløve kæledyr, men derimod om et af de mest populære slik-eventyr i dansk slikhistorie.

Den mørke chokoladeskal med det karamel- og romcremede indre, der officielt går under navnet Kæmpe Skildpadden, fik sammenlagt 1699 stemmer og blev dermed det mest populære stykke slik i Berlingske.dk slik-kanon.

Vi spurgte Toms administrerende direktør, Jesper Møller, om Skildpaddens popularitet kommer bag på ham.

- Nej, det gør det egentlig ikke. Det er jo en gammel klassiker, som vi ved forbrugerne holder af. Så hvis du havde spurgt mig forinden, hvem der ville ligge højest, ville jeg også have skudt på den. Men det er da glædeligt, at et produkt der har været på markedet i så mange år stadig sælger godt, svarer han.

Skildpadden som vi kender den, kan i år fejre 40 års jubilæum og skæpper fortsat godt i kassen hos Toms. Hvert år fortærer danskerne mere end 33 millioner Kæmpe Skildpadder og 25 millioner Mini Skildpadder, som variantens lillebror hedder. Men konceptet stopper ikke der.

Skildpladden, er den mest populære af de fyldte guldbarrer, som Toms lancerede i fjor, og det er både muligt at købe den som chokoladebar og som is. Ifølge Jesper Møller, er Skildpadde-isen blevet et stort hit hos deres samarbejdspartner Polar is, som senere i år lancerer en Skildpadde-ispind.

At Skildpaddens succes ikke kan strækkes i det uendelige, måtte Toms sande, da virksomheden i 2005 så sig nødsaget til at stoppe salget af Skildpadde Rum Shot, efter kritik fra Håndhævelsesudvalget, der ser på, hvordan virksomhederne markedsfører alkoholiske produkter.

- Der løb vi jo ind i nogle moralske tømmermænd, fordi nogen mente, at vi på den måde lokkede mindreårige til at drikke sprut, og det var absolut ikke intentionen. Men det var ærgerligt, for det var et meget afholdt produkt, som mest af alt minder om Bailey. Så vi så det helt klart som et voksent produkt, siger Jesper Møller.

Se hvilket slik, der også kom med i Berlingske.dk's slik-kanon.

__________________________________________________

Fakta: Historien om Skildpadden
Skildpadden er inspireret af Rasmus Klumps far, tegneren Vilhelm Hansen, som i 1951 gav ideen om Skildpadden til Toms.

Tegneseriefiguren Rasmus Klump skulle oprindeligt have været en skildpadde, men på forlaget ville man hellere have en bjørn, så på vejen hjem stoppede Vilhelm Hansen på Toms og solgte tegningerne af skildpadden.

Den første udgave af Skildpadden vejede kun 14 gram og var fyldt med romcreme - uden karamel.

I 1967 blev Kæmpe Skildpadden til og smager, som vi kender den i dag. Stadig den samme mørke chokolade og rom-cremen som i den oprindelige skildpadde, men dertil en karamelcreme.

Kæmpe Skildpadden blev den døbt og vejede som i dag 28g.

I august 2007 fejrer Toms Kæmpe Skildpaddens 40 års fødselsdag.

Kilde: Toms