Vi bruger to dage årligt i jagten på p-pladser

En undersøgelse placerer København i den tunge ende af byer, hvor det tager tid at finde et sted at parkere.

Det er så svært at finde en parkeringsplads i København, at bilisterne i gennemsnit bruger 54 timer om året til køre rundt og lede efter et sted at stille bilen. Arkivfoto: Linda Kastrup Fold sammen
Læs mere

En bilist i København bruger 54 timer om året på at lede efter en parkeringsplads. Hele to døgn plus et kvart er ifølge en undersøgelse af parkeringsforholdene i storbyer verden over den tid, som københavnerne spilder i kampen for at slippe af med deres bil, når de ikke selv sidder i den.

Undersøgelsen er lavet af det internationale konsulentfirma Frost & Sullivan og baserer sig for Københavns vedkommende på tal fra 2010 og fremefter.

Ifølge rapporten havner København i den tungere ende af storbyer, når det gælder spildtid i jagten på parkering. Kun byer som London, Washington D.C. og Amsterdam, der konkurrerer med København om titlen som cykelby nummer 1, kræver mere tid af bilister, der gerne vil parkere. Københavnerne har mange flere cykler end biler – 90 procent ejer en cykel og 58 procent bruger cyklen dagligt - men alligevel ejer københavnerne 160.000 biler, som skal rummes på kun knap 124.000 pladser i hele byen. I perioden fra 1995 til 2010 er antallet af parkeringspladser faldet med cirka 20.000. Ifølge rapporten indbragte 350.000 parkeringsbøder i alt cirka 171 millioner kroner i kommunekassen i 2013. De private parkeringsanlæg henter 321 millioner kroner fra salg af parkeringstid.

Guide til ledig plads

Københavns Kommunes teknik- og miljøafdeling kender ikke parkeringsundersøgelsen fra Frost & Sullivan, men bemærker efter en hurtig gennemgang, at mange af tallene må vedrøre Storkøbenhavn og ikke kun Københavns Kommune. Spildtiden i jagten på P-pladser har forvaltningen »ikke mulighed for at forholde os til«, men man indvender, at opgørelsen bygger på en undersøgelse i en enkelt amerikansk by, der viste, at 30 procent af trafikken skyldtes bilister på udkig efter en parkeringsplads. »Konklusionen i én by kan ikke overføres til en anden, da der kan være forskelle i søgetrafik og andre faktorer,« lyder det fra forvaltningen.

Rapporten bliver offentliggjort af virksomheden Inrix, der blandt andet leverer trafikdata. Inrix er ved at lancere en trafikinformationstjeneste, som guider bilisten til de gader i storbyer, hvor der er størst sandsynlighed for at finde en ledig plads. Københavns Kommune vil gerne samarbejde med private og forventer at kunne levere data om parkeringssituationen i København. Men endnu er der ikke indledt formelle samarbejder med nogen. Københavns Kommune har et forsøg igang i Vester Voldgade, hvor sensorer registrerer brugen af pladserne.