SAS kræver kæmpeerstatning fra Bombardier

Bombardier står med ansvaret for, at to landingsstel svigtede og tvang SAS til at lade 27 Dash8/Q400 fly stå på jorden i tre uger, mener SAS, der vil afkræve flyproducenten mindst 400 mio. kr

Når SAS inden længe sætter sig til forhandlingsbordet med den canadiske flyproducent Bombardier, bliver samtalen næppe hyggelig. SAS vil kræve, at Bombardier kompenserer for alle omkostningerne i forbindelse med, at SAS siden havarierne i Aalborg og Vilnius for tre uger siden har haft sine 27 Dash-8/Q400-fly stående på jorden.

»Havarierne skyldes korrossion i en del af landingsstellet, som er Bombardiers ansvarsområde, og som ikke indgår i vores kontrolforpligtelser. De har svigtet deres ansvar, og det har ført til de to havarier og den grounding af flyene, der har kostet os 10-15 millioner svenske kroner om dagen. Derfor forventer vi at kræve mindst en halv milliard svenske kroner i kompensation, hvilket svarer til det produktionsbortfald og de indirekte omkostninger, vi har haft,« siger SAS’ koncerndirektør Mats Jansson.

Intet sagsanlæg endnu
De direkte udgifter til mere end 1.500 aflyste afgange og over 150.000 berørte passagerer løber op ca. 250 mio. kroner. Dertil kommer de ventede indirekte omkostninger på ca. 150 mio. kr., der bl.a. skyldes, at det kan tage lang tid at få kabinefaktoren, altså hvor fyldte flyene er, tilbage på niveau med hvordan det så ud før havarierne. Samtidig vil SAS kompenseres for eventuelle ridser i varemærkets lak.

SAS har endnu ikke præsenteret Bombardier for sit krav, og der er endnu ikke tale om et decideret sagsanlæg, da topchefen håber at kunne klare sagen parterne imellem. Mats Jansson har fortsat tillid til Bombardier.

»Men de må erkende deres leveringssvigt på de komponenter, der var skyld i havarierne. Og jeg går ud fra, at de tager det ansvar, der følger med,« siger han.

Tilfredshed med SAS
Aktieanalytikere er overraskede over erstatningskravets størrelse, men glæder sig over SAS’ skarpe melding.

»Det er opmuntrende, at SAS går så bombastisk til værks. Kravet om mindst en halv milliard svenske kroner viser, at SAS agter at tage sig betalt, når underleverandører er skyld i, at SAS må svigte sine kunder. Og selv om jeg havde forventet, at de ville kræve erstatning, havde jeg ikke troet, at de ville gå efter fuld driftstabserstatning,« siger Jacob Pedersen, Sydbank.

I Jyske Bank havde man regnet med, at SAS ville søge kompensation i et vist omfang.

»Hvis det lykkes dem at få hele beløbet, så vil de regnskabsmæssige konsekvenser af krisen faktisk være relativt begrænsede,« siger senioranalytiker Michael Nielsen.

Det var i går ikke muligt at få en kommentar fra Bombardier.