Forbrugerrådet vil stoppe slagtilbud på plastikoperationer

Forbrugerrådet Tænk mener, at reklamer for skønhedsindgreb, hvor prisen er i højsæde, skal stoppes. Sundhedsstyrelsen har indbudt flere dealsites til møde for at drøfte reklamerne.

Arkivfov: Scanpiz/Keld Navntoft Fold sammen
Læs mere
Foto: Keld Navntoft
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det skal være slut med reklamer for botox, brystimplantater og laserbehandlinger. Sådan lyder det fra Forbrugerrådet Tænk, som mener, at der skal sættes en stopper for reklamer for skønhedsindgreb.

»Det er bare ikke helt det samme at købe et par nye bryster, som det er at købe en brødrister,« siger Sine Jensen, der er seniorrådgiver i Forbrugerrådet Tænk.

»Vi synes ikke, at pris skal være det første, man skal tage beslutning om, når man skal tage stilling til en sundhedsbehandling. Ved de her sweetdeals får du jo ikke nogen information omkring risiko, erstatning eller nogen som helst form for rådgivning. Og det er ikke den rigtige måde at beslutte sig for, om man skal have lavet et indgreb,« siger Sine Jensen, der er seniorrådgiver i Forbrugerrådet.

Sidste år blev lovgivningen på området strammet, og det skulle medvirke til at dæmme op for den slags slagtilbud. En positiv stramning, lyder det fra Forbrugerrådet. Men der er stadig mange af dem.

»Kunderne bliver pressede, og de har måske kun 24 timer til at beslutte sig i. Det kræver en moden overvejelser, hvis man skal have en form for sundhedsbehandling. Det er ikke noget, man skal gøre, fordi det er et godt tilbud,« siger Sine Jensen.

Prisen først

I forbindelse med lovændringen kom også et saglighedskriterium, som skal sikre, at det er sagligt, når der reklameres for den type produkter. Men det er i flere tilfælde blevet overtrådt, siger Sine Jensen.

»Vi mener, at det er usagligt, når det kun er prisen, det handler om. Det bliver jo ikke præsenteret som et indgreb, der kan forbedre nogens livskvalitet, hvor man først kan læse om selve produktet, og herefter ser prisen. Nej, det er prisen først,« siger Sine Jensen.

Hun mener, at man i Danmark bør lade sig inspirere af andre lande, som for eksempel Belgien og Østrig, hvor reklamer for kosmetiske operationer er helt forbudt.

»Det kunne man jo også godt have i Danmark. Det er fint, at man selv kan hente oplysninger om kosmetiske indgreb, hvis man har brug for det, men i nogle af de her tilfælde får forbrugerne presset oplysningerne ind i hovedet på Facebook, på busser og alle mulige andre steder. Det synes vi ikke er den rigtige måde at sælge sundhedsbehandlinger på i Danmark,« siger Sine Jensen.

Hos Sundhedsstyrelsen mener man også, at der er grund til at gribe ind. Det skriver DR Nyheder, som har forelagt Sundhedsstyrelsen flere eksempler på indgreb, der bliver udbudt meget billigt, men med en meget kort frist til at slå til. I to-tre af tilfældene vil styrelsen ifølge DR Nyheder nu give en påtale.

Henrik Jensen, der er enhedschef i Sundhedsstyrelsen, understreger dog, at der ikke er noget forbud mod at markedsføre sundhedsydelser via sweetdeals.

»Men det er klart, at reklamen skal være efterfulgt af noget sagligt og ordentlig information om selve sundhedsydelsen, hvor man bliver fortalt, hvad det rent faktisk er,« siger Henrik Jensen.

»Og når man har et saglighedskrav, så skal reklamen være rigtig, og den må ikke være vildledende. Og der er så nogle af de ting, vi sidder og kigger på nu her, hvor man godt kunne have gjort det bedre,« siger Henrik Jensen.

»Her er det dem, der markedsfører produktet, som har været lidt for overoptimistiske,« siger han.

Sweetdeal afviser at bryde loven

På et af de dealsites, hvor man kan købe den slags tilbud, nemlig Sweetdeal, afviser man at bryde loven med reklamerne.

»Set med vores øjne er der ikke sket noget ulovligt. Det er jo ikke blevet ulovligt at markedsføre de her skønhedstilbud, men der er kommet nogen stramninger i forhold til, hvordan man skal vejlede, og hvordan man skal præsentere de her tilbud, som er ganske fornuftige set med mine øjne også,« siger Thomas Mørk.

»Vi skal selvfølgelig præsentere produkterne på en korrekt måde. Det skal vi nu i dialog med Sundhedsstyrelsen om,« siger han.

Sundhedsstyrelsen har i dag indkaldt til et møde, som skal finde sted i starten af februar.

»Vi har inviteret flere dealsites til et møde, hvor vi gennemgår reglerne. Og de er jo også kun interesseret i at overholde reglerne,« siger han.

Det samme siger Thomas Mørk fra Sweetdeal.

»Hvis vi gør noget, som er i strid med de stramninger, der er kommet på området, så vil vi selvfølgelig rette os efter det,« siger han.