Elever får mere sved på panden i skolen

Elever spiller brøkvolley i matematiktimen og laver ordklassesafari, når der står dansk på skemaet. Folkeskolereformens mål om mere bevægelse i undervisningen er på vej til at lykkes, mener Dansk Skoleidræt.

Foto: Ólafur Steinar Gestsson.
Læs mere
Fold sammen

Otte ud af ti folkeskoler, friskoler og specialskoler svarer i en ny undersøgelse, at de har integreret bevægelse i undervisningen i fag som dansk, matematik og sprog.

Mere bevægelse i skolen er en væsentlig del af folkeskolereformen fra 2014. I de første år har det dog knebet med at få bevægelse integreret i undervisningen, og eleverne har klaget over, at de ikke får de 45 minutters daglig bevægelse, som de skal have med reformen. Ofte er den ekstra bevægelse blevet reduceret til en gå- eller løbetur rundt om skolen.


Men ifølge den ny undersøgelse, som er udarbejdet af Oxford Research for Dansk Skoleidræt og Trygfonden, er skolerne godt på vej med at gøre bevægelse til en del af undervisningen og ikke bare til en pauseaktivitet, der foregår løsrevet fra undervisning og læring. Den integrerede bevægelse giver det bedste læringsudbytte, viser en ny ph.d.afhandling fra Syddansk Universitet.

»Når otte ud af ti skoler er godt i gang med at få bevægelse ind i de boglige timer, går det kraftigt i den rigtige retning. Hvis eleverne rører sig, giver det variation i de lange skoledage, og forskningen viser, at det styrker deres sundhed, læring og trivsel,« siger Finn Kristensen, der er formand for Dansk Skoleidræt.


Han nævner, at det stadig er en udfordring at få integreret bevægelse i de ældste elevers læring.

»Det er et vigtigt fokusområde for os. Jeg tror, man i endnu højere grad skulle inddrage de store elever i, hvordan de gerne vil have, at bevægelse bliver en del af deres undervisning. Derudover mener vi også, at bevægelse i fagene skal være en obligatorisk del af lærernes uddannelse,« siger Finn Kristensen.


Dansk Skoleidræt har på sin hjemmeside øvelser til alle klassetrin, hvor bevægelse er integreret i den faglige undervisning. Her kan eleverne i 7.-9. klasse for eksempel spille brøkvolley i matematiktimerne.
52 procent af skolerne arbejder ifølge den ny undersøgelse med bevægelse i den understøttende undervisning.