Skøn og rummelig familiebil

Test. Citroën rammer plet med sin nyeste familiebil. Mindste motor er stor nok, og indretningen i Picasso er rigtig god.

Det er menneskeligt at tage fejl. Den sætning gentager jeg for mig selv igen og igen den uge, hvor jeg har Citroëns nyeste familiebil til test. Jeg husker nemlig stadig mit første indtryk af bilen fra den internationale præsentationen, hvor jeg ikke just var begejstret for den store glasbil. Men jeg tog fejl.

Efter en uge med C4 Picasso 1,8 16V VTR+ er jeg ikke i tvivl. Bilen er uhyre vellykket, både når det gælder indretning, design, køreegenskaber og motor. Jeg er stadig ikke ret vild med den store forrude, men må medgive designerne, at det giver mening med så meget lys i en stor syvsædet familiebil. Den testede version med manuelt gear koster 300.000 kr., og for de penge får familien en flot udstyret bil til en attraktiv pris.

Bilen var ekstraudstyret med bagagerumspakke, der giver oplukkelig bagrude og parkeringssensor. Den kan anbefales og koster 15.000 kr. Med til billedet af en familiebil hører sikkerhedsudstyret, og det er flot i Picasso, der i alle modeller har syv airbags inklusive airbaggardiner ved tredje sæderække samt ESP.

Anden række er vigtigstI en familiebil er anden sæderække den vigtigste. Her er der rigtig god plads i bredden, idet alle tre stole har samme størrelse. En god detalje er det helt plane gulv, der i høj grad bidrager til følelsen af plads nok. Pladsen er ikke vildt imponerende, men den er absolut i den bedre ende.

Picasso er altid med syv sæder, og det vil mange familier sætte pris på. Sæderne ligger plant i bagagerumsgulvet og trækkes op, når de skal bruges. Der er tale om sæder til mindre børn, og man skal huske på, at man som barn på sidste række sidder meget udsat ved en påkørsel bagfra.

Instrumenteringen er demokratisk i Picasso. Det betyder, at alle vigtige informationer er samlet i et stort centerdisplay, der kan ses fra hele bilen. Ikke mindst fartvisningen er familieegnet, idet den digitale visning er med kæmpeskrift, så børnene kan følge med og kommentere, hvis man sniger sig lidt over det tilladte.

Jeg tjekkede den digitale fartvisning med en GPS og må endnu en gang sande, at moderne biler har meget præcise speedometre. Den gamle, men sejlivede skrøne om, at biler typisk kører meget langsommere end visningen, holder ikke mere.

Klimaanlægget betjenes fra to displays i hver side af bilen, og det fungerer glimrende.

En bred fornemmelsePicasso måler 183 cm i bredden, og det mærkes, når bilen skal parkeres. Den er lidt stor at komme rundt med i en snæver parkeringskælder, og her hjælper parkeringssensoren, der er en del af bagagerumspakken,

På vejen er komforten fuldt godkendt, men bilen kan ikke løbe fra sin store overflade, og når det blæser er der meget, som vinden kan få fat i.

I en stor, høj familiebus skal man også være forberedt på, at bilen har en tendens til at vugge lidt. Picasso er dog meget let at placere præcis i et sving, og da undervognen er ret fast, er der ikke tale om megen krængning.

Fra starten var jeg lidt skeptisk over for motorstørrelsen på 1,8 liter. Den stiller 127 hk til rådighed. De rækker fint, og motoren er afdæmpet i lyden og bliver aldrig anstrengende at lytte til. Fint nok.

Et sjette gear ville være rart, men det er forbeholdt 2,0 liters motoren, der har 143 hestekræfter. Merprisen er cirka 40.000 kr. fra 1,8 til 2,0 liter, og det ville jeg ikke ofre. For de samme penge kan man få dvd-underholdning til anden sæderække, og det giver med garanti en bedre stemning i bilen, end hvis far får 16 hestekræfter mere og seks gear!

Picasso har rat med såkaldt fast nav, og en række af bilens funktioner skal betjenes fra cirka 20 knapper på rattet. Det er ikke let at finde rundt i, og på en uge nåede jeg aldrig at blive dus med knapperne.