Omega opdaterer klassisk herreur

De klassiske herreure følger med tiden og vokser i størrelse. Omega er seneste eksempel på denne trend.

Gennem de seneste år har det snart 160 år gamle urmærke brugt mange penge og kræfter på at løfte Omega-mærket op i prestige og status.

Helt forrest på denne brandingbølge har James Bond haft sin naturlige plads iført sort suit, men også på andre fronter er Omega blevet mere synligt og eksklusivt takket være mange marketingpenge og placering af produkter de rigtige steder.

Desuden har man skruet op for priserne, naturligvis, men man får stadig rigtig meget ur for pengene, hvis man vælger Omega fremfor eksempelvis Rolex.

Ved siden af det meget store salg af Omega Planet Ocean og diverse Speedmaster-modeller, ja så er der også mange mænd, der på et tidspunkt er modne nok til et klassisk dress-ur.

Her er Omega også leveringsdygtig, for udbuddet af forskellige ure er meget stort.

Et klassisk dress-ur udmærker sig ved ikke at være større end, at det ikke kommer i konflikt med manchetknappen på den pæne skjorte.

Materialet er typisk guld i forskellige kombinationer med andre ædle materialer. Diskret, kostbart og med et umiskendeligt signal om at have styr på tingene.

Præcis som rivalen Rolex, har Omega nu taget springet og gjort deres fornemste model lidt større. Dermed er De Ville-uret nået op i en størrelse på 41 mm, og det svarer præcis til den nye version af det klassiske Rolex Day-Date.

Kendere vil vide, at Day-Date foruden dato også viser hvilken ugedag, det er, og denne feature lancerer Omega nu også i en limited udgave af de Ville Hour Vi- sion. Modellen hedder Annual Calender.

Nyt værk kan ses

Den nye version med visning af ugedag bliver lanceret i forbindelse med Omegas nye værk, der totalt er fremstillet in house.

I ur-verdenen er det ensbetydende med den højeste aner- kendelse og prestige, hvis et mærke selv fremstiller alle dele. Det mest almindelige er nemlig, at man på moderne vis outsourcer produktionen.

Det gælder også for Omega, der i mange år har fået produceret dele rundt om på de andre fabrikker i Swatch Group, som Omega er en del af.

Undtagelsen har altid været Rolex, der vil have 112 procents kontrol over alle stumperne i sine ure.

Det nye værk fra Omega benævnes caliber 8500 og 8510, og der er reelt tale om det første nye Omega-værk, siden man lancerede det Co-Axiale værk i 1999.

Kassen i Hour Vision er traditionen tro udstyret med bagside i safirglas, så der er frit kig til det flotte værk, der fåes i enten stål eller guld.

Nyt er det, at der også mellem urkassen og bagkassen er glas, således at man hele vejen rundt på uret kan se ind på værket.

Det nye værk finder selv ud af, hvor mange dage der er i hver måned. Det er derfor kun nødvendigt at stille datoen én gang om året, den første marts.

Det nye ur er meget »rejse-venligt«, idet den lille viser kan flyttes uafhængig af de to andre visere, når man skifter tidszone.

En god detalje er gang- reserven, som i det nye værk er hele 60 timer!

Hour Vison koster i stål fra omkring 35.000 kr., mens den billigste version af udgaven Annual Calender fås til priser fra 53.400 kr.