Løkke vil klæde Thorning og Søvndal af

Venstre skyder valget i gang mandag med skræmmekampagnen "Kig bag facaden" mod S og SF.

Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) skruer op for valgkampsretorikken, når Venstre i den kommende uge indleder en ny aggressiv valgkampagne. "Bag Facaden"-kampagnen åbner søndag 14. august, 2011, om aftenen. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) skruer op for valgkampsretorikken, når Venstre i den kommende uge indleder en ny aggressiv valgkampagne, der skal klæde Helle Thorning Schmidts og Villy Søvndals økonomiske politik af.

Ifølge Berlingske vil Venstre under overskriften "Kig bag facaden" i de kommende dage indrykke en række annoncer i vidt forskellige medier, der skal blotlægge konsekvenserne af en rød valgsejr.

Kampagnen vil have skræddersyede budskaber til vælgerne i forskellige landsdele. For eksempel vil bilister på vej ind i København møde transportable reklametavler med teksten:

"Kære Helle og Villy, hvorfor skal de, der arbejder i København betale op til 18.000 kroner om året i bompenge - bare for at passe deres arbejde."

Kampagnen starter mandag og er et forsøg på at bryde måneders dødvande og skabe opbrud i vælgerkorpset.

- Kampagnen er bevidst udformet så grænsesøgende, at den kan resultere i et opbrud blandt vælgerne. Med kampagnen vil Venstre slå på, at et systemskifte får alvorlige følger for statskassen og den enkelte danskers pengepung, konkluderer Berlingske politiske kommentator Thomas Larsen.

Målet med kampagnen er at få vælgerne til at stemme på den mand, de anser for at være den bedste til at lede nationen gennem den nye finanskrise i stedet for at give magten til en opposition, de har mindre tiltro til.

- Virker det? Det kommer an på, om tilstrækkeligt mange begynder at tvivle på Thorning og Søvndal, skriver Thomas Larsen.

Tonen i kampagnen består af en høflig attitude, hvor hvert angreb starter med "Kære Helle og Villy". Set i det lys er Venstre i gang med en angrebskampagne eller negativ kampagne, som de kendes fra amerikansk kampagne.

- Den slags kampagner får kun brod, hvis de rammer ned i en reel frygt hos vælgerne, og spørgsmålet er, om danskerne er så nervøse ved udsigten til Thorning og Søvndal i spidsen for regeringen, vurderer Thomas Larsen.

Billede fra kampagnen 'Bag Facaden'


/ritzau/