Landmændene kan ikke følge med vores lyst til økokød

Salget af økologiske varer slår ny rekord, og det er især det økologiske kød, der har vundet indpas i indkøbskurven. Så meget, at vi er tæt på at mangle økokød.

Pakkerne med økologiske svinekoteletter og økologisk hakket oksekød har længe måttet se sig overgået af de økoæg og -mælk, når danskerne køber ind.

Men den tendens ser ud til at være vendt. Mens det overordnede salg af økologiske varer sidste år steg med seks procent, voksede salget af økologisk kød steg med hele 21 procent.

Økologisk svinekød alene steg med 43 procent, og det betyder, at landmændene har svært ved at følge med, fortæller økologichef i Landbrug & Fødevarer Kirsten Lund Jensen:

»Lige nu er der faktisk en situation, hvor de kan sælge mere økologisk svinekød, end de kan få slagtet. Der efterlyses simpelthen flere økologiske grise. Det er en kombination af, at der er stigende salg på det danske marked og en god efterspørgsel på eksportmarkederne.«

Fødevareminister Dan Jørgensen (S) kalder det et luksusproblem:

»Vi er gået fra, at danskerne ikke rigtig købte noget økologisk kød, til at vi nu har svært ved at følge med efterspørgslen,« siger han og henviser til regeringens økologihandlingsplan, når spørgsmålet falder på, hvad man kan gøre for at afhjælpe problemet:

»Planen har en lang række konkrete initiativer, som skal hjælpe de økologiske producenter. Senest har vi vedtaget en plan for brugen af landdistriktsmidler de næste tre år, som vil give 285 millioner kroner om året, hvor en del er målrettet kødproduktionen,« siger ministeren.

Hos Landbrug & Fødevarer påpeger Kirsten Lund Jensen, at netop investeringsstøtte kan være en hjælp for de landmænd, der vil indrette nye økologiske stalde. Hun tilføjer, at mange landmænd henvender sig til organisationen for at få rådgivning om en økologisk omlægning.

»Det er et attraktivt marked at gå ind i, så det er jeg sikker på, at der er flere landmænd, der vil omlægge,« siger hun.

Det skulle der også meget gerne være, hvis regeringens mål om at fordoble det økologiske areal i 2020 skal blive til virkelighed. Dan Jørgensen erkender, at det kræver en stor indsats:

»Det er klart, at hvis man bare havde en målsætning, som vi under alle omstændigheder ville nå, så ville det ikke være særligt ambitiøst. Vores målsætning er meget ambitiøs, og det er derfor, vi prioriterer økologi højt, og eksempelvis giver 400 millioner kroner årligt til økologien.«

Økologichefen og fødevareministeren er enige om, at det er de seneste års øgede fokus på økologi, der langt om længe har sat skub i salget af det økologiske kød.

»Og så er der mange af detailkæderne, der har sat priserne ned på økologiske varer. Endelig er økologerne blevet bedre til at producere forskellige typer varer, der målretter sig forskellige forbrugersegmenter,« siger Dan Jørgensen.

Landbrug & Fødevarer forventer, at økosalget vil stige med op mod ti procent i år. Hos Nykredit hæfter forbrugerøkonom Johan Juul-Jensen sig ved, at forbrugernes øgede køb af økologi sker samtidig med et øget salg hos discountkæderne.

»De penge, vi sparer på discount, giver os mulighed for at betale mere for andre varer, uden at beløbet på den samlede kassebon bliver højere,« siger han.

Sidste år udgjorde økologiske varer 7,6 procent af danskernes indkøb, hvilket gør Danmark til det land, hvor økologi udgør den største andel i indkøbskurven.