K støtter fødevareminister i reklamesag

Fødevareminister optræder i reklame for supermarkedskæden SuperBest. Men det ser hverken han eller de Konservative noget problem i.

Fødevareminister Henrik Høegh (V) afviser kritikken af sin optræden i en reklame for supermarkedskæden SuperBest. De Konservative støtter regeringspartneren.

Henrik Høegh optræder i reklamen i anledning af, at en af kædens butikker er blevet kåret i en kampagne under det fællesnordiske ernæringsmærke "Nøglehulsmærket" for at gøre det let at vælge sundt.

Men Henrik Høegh understreger, at det han ikke har stillet op i "noget reklameøjemed".

- Jeg har med fornøjelse stillet op og overrakt priser til ni butikker i Danmark, som har vundet en konkurrence om, hvem der var bedst til at hjælpe deres kunder med at træffe det sunde valg. Det, jeg så bliver præsenteret for i SuperBests reklameavis, er et billede af prisoverrækkelsen, siger han og tilføjer:

- Og det er så deres valg, at de har valgt at bringe det billede i deres avis. Indtil videre har det ikke givet mig anledning til at kontakte SuperBest. At de ønsker at promovere sig på, at de har vundet den her pris, kan jeg sådan set godt forstå, siger fødevareministeren.

Selv om både de Radikale og Dansk Folkeparti mener, at fødevareministeren dermed reelt reklamerer for SuperBest, så får han støtte fra regeringspartneren de Konservative.

Partiets fødevareordfører, Tage Leegaard, mener ikke, at det er "nogen decideret annonce".

- Det er et indlæg for sundere fødevarer, så det gør han klog i at bane vejen for. Et af fødevareministerens ansvarsområder er netop, at vi alle skal spise sundere, siger Tage Leegaard.

Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) har tidligere fastslået, at ministre bør afholde sig fra at reklamere for virksomheder og produkter. Venstres politiske ordfører, Peter Christensen, og partiets gruppeformand, Kristian Jensen, har ikke ønsket at kommentere sagen.

/ritzau/