Høringer kan være hurtigt og effektivt cirkus

Der er flest fordele, men også ulemper ved at indføre såkaldte parlamentariske høringer i potentielle politiske skandalesager, mener dansk USA-ekspert.

»Ronald Reagan (daværende amerikansk præsident, red.) forsøgte at lægge låg på Iran-contra-affæren, men den blev oprullet fuldstændig på live-TV især med afhøringerne af Oliver North (på billedet),« siger USA-ekspert Mette Nøhr Claushøj. Fold sammen
Læs mere
Foto: CHRIS WILKINS
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Folketingets Præsidium vil indføre såkaldte parlamentariske høringer som et hurtigere og billigere alternativ til de langstrakte undersøgelseskommissioner i potentielle skandalesager blandt andet med inspiration hentet fra USA.

I guds eget land er høringerne et fastforankret værktøj i bestræbelserne på at holde øje med regeringens gøren og laden, og de er særdeles effektive, vurderer USA-ekspert Mette Nøhr Claushøj, der blandt andet holder foredrag om politiske forhold i USA.

»Kongreshøringer i USA kan arbejde utroligt hurtigt. Det er nogle komiteer, som er sat op i forvejen. Det er et apparat, som allerede er der, som man blot sætter i gang. Det kan gå rigtig stærkt, især hvis der er pres fra offentligheden, fra politisk hold eller fra personer, som egentlig ikke skulle afhøres. I løbet af en uge eller to kan der lige pludselig være en minister, der skal afhøres alligevel,« siger Mette Nøhr Claushøj.

Hun understreger, at der er forskelle på de parlamentariske systemer i Danmark og USA, som betyder, at man ikke kan overføre det amerikanske system direkte til Folketinget. Men grundlæggende mener Mette Nøhr Claushøj vurderer, at de parlamentariske høringer gør det sværere for politikerne at feje snavs ind under gulvtæppet. Det er Iran-Contra-skandalen fra 1986, der blandt andet omhandlede amerikansk våbenhandel med Iran, ifølge USA-eksperten et godt eksempel på.

»Ronald Reagan (daværende amerikansk præsident, red.) forsøgte at lægge låg på sagen, men den blev oprullet fuldstændig på live-TV især med afhøringerne af Oliver North. Det var sådan en sag, som regeringen helst ville parkere et eller andet sted, hvor medierne ikke kunne beskæftige sig ret meget med den. Men det har de slet ingen kontrol over, hvis Kongressen ønsker at undersøge en sag, så bliver den undersøgt til bunds, og det foregår i fuld offentlighed, medmindre der er tale om meget specielle tilfælde, hvor der drejer sig om national sikkerhed,« siger Mette Nøhr Claushøj.

I og med det er politikerne selv, der står for høringerne, kan de dog udvikle sig til et decideret cirkus indimellem.

»Enkelte politikere kan misbruge det her system ved at stille outrerede spørgsmål eller indkalde vidner, som er mere spektakulære end seriøse for at profilere sig selv,« siger Mette Nøhr Claushøj.

»Men så bliver det i hvert fald mere underholdende for journalisterne,« pointerer hun.

Folketingets Præsidium har endnu ikke lagt sig fuldstændig fast på, hvordan forslaget til de parlamentariske høringer i Danmark skal lyde.