Gulpladebiler fortsat i skatteklemme i ny lov

Selv om Folketinget på fredag vedtager et nyt lovforslag om gulpladebiler, skal virksomhederne fortsat have styr på deres

kørebøger fra 2001 fire år endnu. Ellers kan en større skatteregning på op til 129.000 kr. hurtigt

dumpe


ind ad brevsprækken.





Det skyldes, at de nye regler mod forventning ikke kommer til at gælde med tilbagevirkende

kraft, s.


Derved vil kommunerne fortsat kunne forlange at se kørebøger eller anden dokumentation for virksomhedernes

brug af gulpladebiler for 1999, 2000 og 2001. For 2001 kan Told og Skat se virksomhederne efter i kortene helt frem til udgangen af

år 2004.


Og hvis ikke papirerne er i orden, antager kommunerne, at bilen er blevet brugt privat, og der skal betales skat

af fribil. Det er 25 pct. af bilens nypris, og det kan give en ganske klækkelig skatteregning til virksomheden.


- Vi har

fået en lillefinger, men problemet er bestemt ikke løst. Virksomhederne kan fortsat komme i fedtefadet, og det kan blive

ganske dyrt, siger afdelingschef i Foreningen Registrerede Revisorer, FRR, Henrik Friis, der understreger, at FRR generelt støtter

lovforslaget.


Det indebærer, at virksomhederne fra 1. januar i år ikke længere skal føre kørebøger

eller komme med anden dokumentation for, hvordan de har brugt deres biler på gule plader. En betydelig administrativ lettelse

for de fleste virksomheder.


Men Henrik Friis frygter, at der ligger mange sager gemt fra før 1. januar i år. Virksomheder,

der er kommet i klemme på grund af mangelfulde kørebøger, og de vil ikke blive hjulpet af lovforslaget, påpeger

FRR.



Forskellig tolkning

Ifølge Henrik Friis er problemet ofte, at de enkelte kommuner tolker ligningsvejledningen

forskelligt. Vejledningen taler om en kørebog eller lignende som dokumentation for brug af gulpladebilerne. Men i mange kommuner

er blikket udelukkende rettet mod kørebogen, og hvis den ikke er i orden, falder hammeren.


ErhvervsBladet har kendskab

til mindst en sag, der nu er på vej til landsskatteretten. En selvstændig købte i 1996 en brugt varebil, og den lokale

kommune mener, at vedkommende skal betale skat af fribil, fordi der ikke er lavet nogen kørebog.


Det sker til trods for,

at vedkommende gennem hele forløbet har haft to biler. Ud over varebilen også en en privat på hvide plader, som

der er betalt moms af.


- Vi kan kun håbe, at der på det her område meget snart kommer nogle klare retningslinier,

så den slags sager kan undgås. Men det kan kun ske ved, at en af sagerne bliver ført til doms. Ellers vil Told

og Skat ikke lave om på ligningsvejledningen, siger Henrik Friis.



Bruger ikke krudtI Håndværksrådet

deler man dog ikke helt bekymringen hos FRR. Rådet har også været en af de store aktører, der gennem flere

år har presset på for at få ændret reglerne.


Og i lighed med Henrik Friis roser Håndværksrådet

skatteministeren for lovforslaget, som med et sværdslag løser mange problemer for de selvstændige.


- Det

er klart, at det ville være bedst, hvis reglerne kommer til at gælde med tilbagevirkende kraft, siger pressekoordinator

i Håndværksrådet, Casper Black.


- Men lad os nu se, hvor meget krudt kommunernes skatteafdelinger ønsker at

bruge på problemet.


- Told og Skat står over for nedskæringer, så det er spørgsmålet, hvor mange

resssourcer de vil sætte ind over for en lovgivning, der er strøget, siger Casper Black.