Forbrugerne har fået humøret tilbage

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>Optimismen er igen begyndt at spire hos de danske forbrugere. Januar-udsalget fik smilene frem, og lysten til at købe varige

forbrugsgoder er ved at vende tilbage efter sidste års dyk blandt andet som følge af terrorangrebet i USA.


Således

steg forbrugernes forventning til fremtiden for tredje måned i træk i det nye års første måned. Mere

præcist voksede forbrugertilliden fra nul i december til tre i januar.


Det fremgår af de seneste tal fra Danmarks

Statistik, som blev sendt på gaden i går. Stigningen skyldes først og fremmest, at januarudsalget har givet forbrugerne

en mere positiv holdning til at købe de mere varige forbrugsgoder som hårde hvidevarer, radio, tv osv.


Alligevel

er fremgangen større end de fleste eksperter havde ventet.


- Det er bemærkelsesværdigt, at forbrugernes tillid

til både egen og Danmarks økonomi om et år stiger pænt. Tilliden er nu lige så stor, som da 90''ernes

højkonjunktur var på sit højeste, siger økonom i Jyske Bank, Klaus Kaiser.


Han mener, at det primært

skyldes tre forhold.


l Den nye regering har lagt ud i en offensiv stil. Troen på, at Fogh-regeringen vil styre den offentlige

økonomi stramt og styrke erhvervslivet er stor.


l Der er flere og flere tegn på, at væksten i udlandet er

på vej op, og det vil forbedre mulighederne for den danske eksport.


Om større tillid så rent faktisk sætter

sig i et større privat forbrug er usikkert, understreger, Klaus Kaiser.


Han fremhæver, at man ofte ser en tretrinsraket,

hvor tilliden til landets økonomi stiger først. Herefter vender troen på familiernes egen økonomi tilbage,

og det vil så være med til at sætte mere gang i det private forbrug.



Slidt nedI Dansk Handel og Service

er cheføkonom Jan Poulsen glad for de nye signaler.


Efter en hård periode for detailhandelen er butikkerne igen

begyndt at se mere lyst på fremtiden. Og Jan Poulsen fremhæver, at effekten af januarudsalget i år har været

større end de foregående år.


I Dansk Handel og Service'' seneste konjunkturbarometer er det inden for segmentet

bolig og fritid, som er det mest positive.


Direktør i El-salg, Niels Pallisgaard, bekræfter, at januarudsalget blev bedre

end sidste år.


Han er chef for en kæde med cirka 300 butikker fordelt over hele landet.


- Vi har haft et godt

salg i år. Omsætningen i januar kommer efter vores vurdering til at ligge fem til seks pct. højere end sidste år,

siger Niels Pallisgaard.


Han fremhæver, at det primært er nyt komfur eller køleskab, som kunderne er gået

efter. Derimod er der ikke ret mange, som har ønsket at købe et nyt køkken.


- Efter en opbremsning kommer

der normalt en "opspeedning". Folk har passet meget på i efterået og deres hårde hvidevarer er blevet

slidt ned. Det har givet et behov, som nu er sluppet løs, siger Niels Pallisgaard.


Han regner med, at omsætningen

på årsbasis bliver lidt bedre end sidste år, men påpeger, at det fortsat er meget usikkert.