En lus mellem to negle

- Vi oplever voksende krav fra kunderne om arbejde af stadig højere kvalitet, og samtidig bliver det mere og mere svært

at få fat i gode folk.



Det fortæller John Seibach, som er direktør for ni medarbejdere i Rena Rengøring

på Nørrebro i København.



- Vi føler os af og til som en lus mellem to negle, for det er utrolig svært

personalemæssigt, og det er svært kundemæssigt for tiden. Hvis vi har ti ansøgere, så er det kun to,

der er noget ved. Resten må vi fyre efter meget kort tid, fortsætter han.



Problemet er, at ansøgerne tilsyneladende

ikke har forståelse for, at det både kræver selvstændighed og en vis viden at gøre effektivt rent

hos kunder, fortæller John Seibach:



- Folk kommer og fortæller os, at de har gjort rent i 25 år, og så

viser det sig, at de ikke aner, hvordan man holder på en gulvmoppe. Det finder vores kunder sig jo heller ikke i. Kunderne er

utrolig krævende, og det gælder i hele rengøringsbranchen siger han.



John Seibach er ikke specielt interesseret

i ung arbejdskraft. Det er vigtigere, at de kan gøre rent: - Selvfølgelig tager vi ikke en ind på firs år,

men alderen er ikke afgørende. Vi ser ikke så meget på alderen, vi ser mere på kvaliteten.