Business-update: Her er vejen for SAS til at skaffe mange milliarder på kort sigt

Berlingskes Business-redaktion guider dig til dagens vigtigste nyheder, der handler om økonomi og virksomheder.

SAS har 100 fly, men selskabet ejer kun de 25 af dem. Spørgsmålet er, hvor mange SAS skal eje fremover. Det kan være et rigtig godt tidspunkt at sælge fly, fordi alle mangler kapacitet på grund af corona. Et brugt fly kan indbringe mellem 350 millioner og 700 millioner kroner. Fold sammen
Læs mere
Foto: Andrew Kelly/Reuters/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

God eftermiddag og velkommen til ugens første Business-update, hvor vi har været nyhedsbilledet rundt for at give dig et hurtigt overblik over de vigtigste historier i erhvervslivet denne mandag.

Vi skal høre om danskernes jagt på solceller. Vi skal også forbi evigt aktuelle SAS, men vi begynder med godt nyt fra biotekvirksomheden Bavarian Nordic.

Dansk aktie skyder i vejret

Bavarian Nordic er en særdeles populær aktie, og hvis der skal opbygges lagre af vacciner mod abekopper, vil opturen fortsætte. Det skriver borsen.dk.

Indtil nu i år har Bavarian Nordic opjusteret fem gange på grund af nye ordrer på vaccine mod abekopper, som verdenssundhedsorganisationen WHO netop har erklæret som national sundhedskrise. Hertil kommer, at aktien skudt i vejret med et plus på 208 procent siden årets bund 9. maj.

Michael Voss er forvalter af Investeringsforeningen Fundamental Invest, hvor aktien udgør en af de største positioner.

Han havde aldrig troet, at udviklingen ville blive så vild.

»Jeg har aldrig nogensinde oplevet at have aktier i et selskab, der har opjusteret så mange gange på så kort tid. Det er helt usædvanligt det, der sker med Bavarian Nordic. Det er en kæmpe appelsin, der er faldet ned i deres turban,« siger Michael Voss.

Smitteudbruddet med abekopper har foreløbig bredt sig til 71 lande, og de efterfølgende mange ordrer på vacciner har ændret Bavarian som virksomhed radikalt, mener Michael Voss.

Han fremhæver, at Bavarian i 15 år har tryglet hele verden om at købe koppevacciner, men er bortset fra Canada og USA nåede de ingen veje med det, indtil sygdommen begyndte at sprede sig. Nu er det helt anderledes, og det er sundhedsministrene selv, der ringer for at købe abekoppevacciner.

Mandag morgen godkendte EU-Kommissionen Bavarian Nordic-vaccinen, der allerede var godkendt som koppevaccine, til ligeledes at omfatte forebyggelse af abekopper.

Danskerne på jagt efter solceller i stor stil

Hvis du vil have solceller på dit hustag, kan det godt være, at du må vente lidt. I ugerne efter, at Rusland invaderede Ukraine, blev firmaerne lagt ned af danskere, som gerne vil have solceller på tagene. Det betyder, at der nu er ventetid på at få solcellerne installeret. Det skriver finans.dk.

Portalen 3byggetilbud.dk har oplevet en sætning i danskerne, som henter tilbud på solceller på 979 procent, efter at Rusland indledte angrebet i Ukraine. Tendensen bliver bekræftet af Viasol, der sælger og monterer solcelleanlæg på private hustage.

Over for finans.dk kalder salgschef Tobias Lindskov Nielsen udviklingen »ekstrem«.

»Dagene op til og efter gik det helt amok. Over flere uger fik vi ti gange så mange henvendelser som normalt og blev fuldstændig lagt ned. Vi kunne ikke følge med,« siger han.

Antallet af private solceller steg dramatisk fra knap 4.000 i 2011 til 71.675 i 2012, da der var en yderst attraktiv støtteordning. Men siden da har udviklingen stået stille, og det har den gjort, indtil krigen i Ukraine begyndte, siger Viasol.

SAS kan sælge fly for milliarder

Kriseramte SAS har 100 fly, hvoraf selskabet selv ejer de 25, mens resten er leasede. En mulig vej til at få masser af penge i kassen på kort sigt vil være at sælge nogle af de mange fly. Det skriver finans.dk.

Det er flere analytiker, der vurderer, at det kan være en god idé for SAS at skille sig af med nogle af flyene. Det er et godt tidspunkt at sælge fly her efter corona, fordi ingen har flykapacitet nok, påpeger analytikerne. Et brugt fly kan nemt koste mellem 350 millioner kroner og 700 millioner kroner.

Finans.dk nævner, at et regnestykke baseret på prisen på brugte fly på platformen Avibroker viser, at de 20 fly, som SAS ejer, samlet har en værdi på i omegnen af 8,4 milliarder kroner.

Aktieanalysechef hos Sydbank Jacob Pedersen påpeger, at et salg ville kunne frigøre noget likviditet for SAS på kort sigt.

»På kort sigt giver det penge i kassen,« siger Jacob Pedersen.

»Dermed sænker man jo bare begge sider af balancen med samme beløb. Men man får nedbragt gælden, og det er historien i det her. Man er nødt til at få gælden ned,« siger Jacob Pedersen.

Han understreger, at hvis SAS går ud og sælger nogle fly, kan det være, at selskabet i stedet skal ud og lease nogle fly for at kunne opretholde det nuværende rutenet med flere end 200 ruter til 34 lande. Det vil have sine omkostninger.

»Man skal huske, at det kan godt være, at man får noget fleksibilitet med leasing, men hen over et flys levetid så bliver det jo ikke billigere af, at man har en mellemmand inde over,« siger Jacob Pedersen.

Her er fire skarpe bud på historier fra journalisterne på Berlingske Business:

Lizette Risgaard i flyverskjul om internt opgør i fagbevægelsen

Beskyldningerne fyger mellem fagforeninger for SAS-ansatte, selvom de hører under samme paraply under Fagbevægelsens Hovedorganisation. Formanden for FH er tavs om den interne splid i fagforbundene. Læs historien her.

Hummelgaard anklager borgerlige partier for »åndelig fattigdom«

Det er ikke en perfekt ordning, men den skaber et mere retfærdigt pensionssystem, mener beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S). Han forsvarer den såkaldte Arne-pensions mulighed for tidligere tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet og går til modangreb på både borgerlige modstandere og finanssektoren. Læs historien her.

Ryanair vender underskud til overskud i kvartalsregnskab

Ryanair tjente over en milliard kroner efter skat i månederne fra april til juni. Det viser nyt regnskab. Læs historien her.

Fortsat aflysninger hos SAS trods melding om normal drift

Mangel på medarbejdere i lufthavnene er ifølge SAS grunden til, at passagerer fortsat oplever aflysninger. Læs historien her.