Skriver ondskaben ud

50 år: I det nye år udsender Susanne Staun endnu et romanbind om den kvindelige adfærdspsykolog og profileringsekspert i seriemord, Dr. Fanny Fiske.

Susanne Stauns generation af kvinder har efter hendes mening ikke moret sig, men har levet et benhårdt liv uden forkælelse, fest eller glæde. Foto: Mogens Ladegaard Fold sammen
Læs mere

Ti minutter før rådhusklokkerne bimlede og fyrværkeriet bragede løs ved midnat nytårsaften for 50 år siden, blev Susanne Staun født på Federiksberg. 40 år efter skød hun sig med romandebuten »Sådan lyder en salonriffel« selv ind i dansk kriminallitteraturhistorie. Her er hun blevet stående markant og uafrysteligt med skildringen af kvindeskæbner, der trods hårde odds og placeret i voldsomme plots har bidt sig fast som oprør mod den moderne kvindes vilkår. Og med en hel serie af handlingslammede mænd, der alle viser sig følelsesmæssigt afstumpede og uegnede til kærligheden, ekstasen og et liv uden for konformiteten. Almindeligheder og forløjet romantik overlader Susanne Staun trygt til sine mandlige forfatterkolleger. Efter ti år som fuldtidsforfatter og lige så mange romaner har hun endnu ikke meldt sig ind i »Døde poeters klub«.

Tværtimod har hun gjort oprør mod den moderne kvindes veltilpassethed og efterlyst plads til at iføre sig bastskørter, flække pandeskaller, voldtage en stenaldermand på gulvet og hyle mod månen med kokainbladene drivende i mundvigene.

Inden forfatteren forlod Danmark for at tage en M. Sc. Grad i Journalistik i USA havde hun taget sin cand.phil.-eksamen i engelsk fra Københavns Universitet. Herefter arbejdede hun som freelance journalist og tekstforfatter i Danmark, England, USA og – som hun selv udtrykker det – »gudhjælpemig« i Kuala Lumpur.

Redaktør på Egmont
I ti år var hun ansat som forfatter og redaktør på Egmont Comic Creation, hvor hun bl.a. lavede plots til Anders And bladene, inden den fandenivoldske Molly dukkede op med sin salonriffel i romandebuten. Da havde den angelsaksisk orienterede forfatter ikke læst en dansk roman i 20 år, og flere anmeldere ventede til fortsættelsen »Gratis frokost« med for alvor at byde hovepersonen med baseball bat og blondeundertøj velkommen i kriminallitteraturen. Nu lykkedes det, som en anmelder skrev, den træfsikre forfatter »at ryste platheder, poesi og provinsliv sammen til en sursød cocktail efter helt original recept«.

Hvad anmelderne ikke kunne vide, var, at allerede samme år skulle første bind af Fanny Fiske-trilogien langes over disken. Med titlerne »Som arvesynden«, »Liebe« og »Mit smukke liv« trådte en ny heltinde ind i kriminalgenren. Så sent som ind under jul blev Fanny Fiske lokket på juleindkøb i København på dagbladet Politikens opfordring, da Susanne Staun lod sig overtale til at skrive novellen »I stumper og stykker«.

Det seneste, vi har hørt fra Susanne Staun, er romanen »Skadestuen« om en ung pige fra Østeuropa, der mod sin vilje og under særdeles brutale omstændigheder bliver installeret på et bordel i en tjekkisk grænseby.