Lyshøyen

Der er omtanke og poesi over landskabsarkitekten Steen Høyers værker, der lige så ofte har et kunstnerisk sigte. Han var tidligt ude blandt avantgarden i 1960erne. 29. juni fylder han 70.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

For arkitekten Steen Høyer går arbejdet med at forme landskabet op i en højere enhed med billedkunsten. Et karakteristisk eksempel er »Lyshøjen«, fra slutningen af 1990erne, som han udførte i samarbejde med skulptøren Eva Koch. På motorvejen mellem Esbjerg og Skads passerer man således en kunstig bakke med indbyggede lys, der om natten gløder som en ellehøj i takt med trafikkens intensitet. Kunst som landskabsarkitektur. Og omvendt.

Omtanken – eller idéen – er karakteristisk for Steen Høyer. Han var formodentlig blandt de første herhjemme, der tidligt i 1960erne beskæftigede sig med egentlig konceptkunst, altså billedkunst, hvor ideen er vigtigere end udførelsen, og han arbejdede også med minimalistiske skulpturer. Den officielle debut fandt først sted i 1967, det var på Kunstnernes Efterårsudstilling, men allerede nogle måneder forinden havde han deltaget i den meget afgørende Sommerudstillingen i Århus, der med folk som Peter Bonnén, Niels Guttormsen og Hein Heinsen viste, at en ny generation af billedhuggere var på vej. Det blev endnu tydeligere året efter i Lunds Kunsthal, hvor Steen Høyer udover de allerede nævnte udstillede sammen med blandt andre Per Kirkeby, Peter Louis-Jensen, Mogens Møller og Bjørn Nørgaard.

Steen Høyer er uddannet på Kunstakademiets Arkitektskole, hvor han i 1994 blev professor i havekunst og landskabsarkitektur. Efter akademitiden var han ansat hos en af landets andre, meget betydelige landskabsarkitekter, Sven-Ingvar Andersson, om hvem han har redigeret en bog. Det har han sådan set også om den store mand i det 20. århundredes danske landskabsarkitektur, C. Th. Sørensen. Da Høyer i 2005 modtog Eckersberg Medaljen, hed det i motiveringen blandt andet, at hans løsningsforslag havde »rod i den elegante og knivskarpe minimalisme, vi kender fra kæmperne Sven-Ingvar Andersson og C. Th. Sørensen.« Blandt andre hædersbevisninger må fremhæves den store pris fra Dreyers Fond og Statens Kunstfonds livsvarige ydelse.

I midten af 1970erne oprettede Steen Høyer egen tegnestue og har siden vundet konkurrencer hvert eller hvert andet år. På et tidspunkt havde han indsendt hele to forskellige forslag til en park på Nørrebro, og så vandt han både første- og andenpræmien. Konkurrencerne, han har vundet, kan både dreje sig om små parker og udviklingsplaner for større byer eller bydele. Han var i øvrigt sagsarkitekt, da Johan Otto von Spreckelsens berømte triumfbue blev opført i Paris-forstaden La Defence.

Udover sit arbejde som arkitekt og billedkunstner har Steen Høyer haft kræfter og overskud til at sidde i en række udvalg under Akademiraadet og i Statens Kunstfond. Han har været gæsteprofessor ved flere universiteter i USA og Europa.