Dette er et debatindlæg. Det udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Klik her, hvis du ønsker at sende et debatindlæg til Berlingske.

Karakterer og feedback skal gå hånd i hånd

»Vi mener, at fokus bør lægges på individuel feedback, der sammen med en karakter giver os mulighed for forbedring,« skriver repræssentanter fra en række gymnasier. Fold sammen
Læs mere
Foto: Asger Ladefoged

Karakterer eller ej? Det er en diskussion, der jævnligt blusser op i uddannelsesdebatten og det bliver af nogen foreslået, at vi skal gøre gymnasiet karakterfrit - men det mener vi ikke.

Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) har fulgt forsøg med karakterfrie 1.g-klasser, og af deres rapport fremgår det, at 82 pct. af eleverne ønsker at få både karakterer og feedback på deres afleveringer 1 - vel at mærke elever, der har gået et år i gymnasiet uden at få karakterer for afleveringer i fag, de ikke skulle afslutte.

Vi ved, at karakterfriheden betyder, at man bliver usikker på sit faglige niveau og ikke ved, hvor man skal gøre en ekstra indsats.

Men problemet er ofte, at feedbacken ikke er tilstrækkelig, hvis vi skal udvikle os fagligt, da skolerne mangler ressourcer. Den formative feedback skal være konstruktiv, dybdegående og fremadrettet. Vi mener at fokus bør lægges på individuel feedback, der sammen med en karakter giver os mulighed for forbedring.

Vi ved, at der i nogle klasser kan opstå en dårlig kultur omkring karakterer. Men problemerne er lokale og varierer fra klasse til klasse, skole til skole. Derfor skal vi klæde lærere og elever på til at håndtere problemerne når de opstår, ligesom man håndterer uheldig drukkultur eller problemer med mobning lokalt. Når udfordringerne varierer, varierer løsningerne også. Men helt centralt er det, at hverken karakterer eller feedback skal stå alene i gymnasieskolen.

Mie Lærke Holm, Ghita Fosner, Sankt Annæ Gymnasiums elevråd, Silas Steenberger, Ingrid Jespersen Gymnasieskoles elevråd, Liva Julie Smidt, Frederiksberg Gymnasiums elevråd, Juliane Prüser, Nørre Gymnasiums elevråd, Sidse Silkjær, Mads Brun Tvarnø, Falkonergården Gymnasiums elevråd, Ingrid Kjærgaard, Pi Domsten, Rysensteen Gymnasiums elevråd, Alma Tynell Dragsted og Rosa Muncan,  Christianshavn Gymnasiums elevråd