Nu grønnes det

En af Danmarks store kunstnersammenslutninger fejrer sit 100 års jubilæum med to seværdige udstillinger.

I Den Fries centrale rum stråler Viera Collaros neonrør med udsagnet »Don’t worry«. Fold sammen
Læs mere
Foto: Anders Sune Berg

På trods af årtiers stormvejr, modvind og tendens til stilstand er kunstnersammenslutningerne her endnu og tæller stadig nogle af landets bedste kunstnere. De er, som Ny Carlsberg Glyptoteks direktør, Flemming Friborg, har beskrevet det, på én gang enerens platform og fællesskabets bedste bud.

Grønningens udstillinger blev i årtier set som pejlemærker for kunstneriske strømninger fra det ekspressive og konkrete til det figurative og surreale.

I dag er der tale om et endnu mere fragmenteret billede. Jubilæumsudstillingen er ikke en udstilling, der gør status over udviklingen i et århundrede. I stedet viser de op mod 50 medlemmer sammen med seks inviterede gæstekunstnere deres nyeste værker uden en overordnet kuratorisk ramme. Og det er rent faktisk befriende at kunne betragte den enkelte kunstners værker og i al stilfærdighed selv lade dem vokse ud i rummet, indgå i dialog med de andre værker på tværs af generationer, medier og stilarter. Den luftige ophængning giver mulighed for udvalg og fordybelse.

I Den Fries centrale rum stråler Viera Collaros neonrør med udsagnet »Don’t worry« som et beroligende budskab foran en foruroligende forpuppet stofformation. Collaros værk er flankeret af Hjördis Haacks sfæriske landskaber og Trine Søndergaards fotografiske portrætter, hvor ansigtet er erstattet af et ovalt spejl, som på én gang skjuler og reflekterer.

Kvindelige kunstnere

Den vertikale bevægelse er elegant indskrevet i Ruth Campaus skulptur, mens Eva Kochs vægobjekter penetrerer væggen i et cirkelslag og danner bindeled til Museumsbygningen, hvor anden halvdel af udstillingen kan opleves. Her giver Museumsbygningens små rum ro til Astrid Kruse Jensens fotografiske erindringsglimt og til Tina Maria Nielsens reliefinstallation, flot udført i profane gipsplader. Kristine Roepstorf går nye veje med glas og objekter, mens hendes tekstiler finder vej til lærredet. En kombination som også Malene Landgren arbejder med, om end i et strammere geometrisk udtryk.

Og hvis læserne nu sidder tilbage med fornemmelsen af, at jeg kun har nævnt kvindelige kunstnere, så er det korrekt. Ikke alene er det en umulig opgave på nogen måde at yde en udstilling med så mange forskellige kunstnere retfærdighed, men i år kan vi også fejre et andet jubilæum, nemlig 100-året for kvinders stemmeret. En fejring der også har sat fornyet fokus på museernes indkøb og mediernes omtale af kvindelige kunstnere. Engang blev Grønningen kaldt »de tunge drenge«. Heldigvis tæller Grønningen i dag både mænd og kvinder med betydelig faglig tyngde.

 

Hvad: Grønningen. 100 år.

Hvor: Den Frie Udstillingsbygning, Oslo Plads og Museumsbygningen, Kastelsvej 18.

Hvornår: tirsdag-søndag 12-18. Torsdag 12-21. Til 12. april 2015.