Kunsthal Charlottenborg vil vise dig kunst, mens du venter på bussen

Charlottenborg lancerer en kunstbiennale i det offentlige rum med et ønske om at vække interessen for kunst hos nogle af de danskere, der ikke pr. automatik indløser billet til landets museer eller kunsthaller. Biennalen åbner med et miks af kunst og poesi og et lån af 25 internationale værker fra en festival i Manchester. De resterende ni er danske.

»Drømmescenariet for mig er, at man står på Vejle Station på vej til arbejdet og pludselig får en oplevelse, som man har svært ved at afkode, for den passer ikke ind i en normal reklamestander,« siger Michael Thouber fra Kunsthal Charlottenborg, der står bag en kunstbiennale i det offentlige rum. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Når borgere i landets større og mindre byer – ja, alt fra Lystrup, Måløv og København til Tønder, Aarhus, Nørresundby og Aabenraa – står og venter på bussen, toget eller en ven på et gadehjørne et sted, vil de i de kommende måneder blive præsenteret for kunst.

Værkerne er af danske og internationale kunsterne, der giver hver deres bud på en kunstoplevelse, som bevæger sig i feltet mellem kunst og poesi.

I alt 35 kunsterne og heriblandt engelske Tracy Emin, som lige nu er aktuel på det nye Munch-museum i Oslo, og danske kunstnere som Olga Ravn i dialog med Lea Guldditte Hestelund, Lea Porsager og Jakob Jakobsen.

»Jeanette Ehlers værk er et affotograferet neonværk og taler direkte ind i den debat, der verserer om kunsten i det offentlige rum lige nu. Jeg tror, hun vil vise, at historien tit bliver fortalt gennem den hvide mands bedrifter, her i form af jægeren, og ikke så meget gennem dem, det er gået ud over, og det kan man godt se løven som et symbol på i den her sammenhæng,« siger Michael Thouber. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jeannette Ehlers: »Until the lion«, 2021.

Værkerne bliver hængt op på flere hundrede paneler, som firmaet AFA JCDecaux i forvejen har placeret rundt omkring i landet til reklameformål.

Nogle vil have et politisk indhold, andre et mere æstetisk. Det er Kunsthal Charlottenborg, som allerede i 2017 og 2019 har vist udstillinger i gadebilledet, der står bag initiativet og nu med en beslutning om en fast biennale.

»Med de mange paneler siger AFA, at vi har en rækkevidde ud til 84 procent af befolkningen. For os, som tror på, at alle skal have en kunstnerisk oplevelse, er det en åbenlys mulighed for at sikre os at komme bredest muligt ud til befolkningen. Det betyder ikke, at 84 procent af befolkningen kommer til at se alle 34 værker – der vil være udvalgte værker forskellige steder. Men det betyder, at man kommer i kontakt med kunsten og har mulighed for at opsøge mere,« fortæller Kunsthal Charlottenborgs direktør Michael Thouber.

Første år er temaet for biennalen »Poet Slash Artist« med en idé hentet fra en poesifestival i Manchester, som den schweiziske kurator og direktør ved Serpentine Galleries i London Hans Ulrich Obrist og den engelske forfatter, dramatiker og rektor på Manchester Universitet Lemn Sissay har kurateret.

De er nu inviteret til Kunsthal Charlottenborg med de 25 værker, der blev vist i Manchester, for at sende dem ud i byrummet sammen med ni danske værker til den danske biennale.

Lebogang Mashifane: »Conversations With a Child«, 2021. Et af de 25 værker, som blev vist på festivalen i Manchester og nu er med på den danske biennale. Fold sammen
Læs mere
Foto: Kunsthal Charlottenborg.

Hvorfor vælger I, første gang I skal initiere en biennale i det offentlige rum, at genbruge 25 værker fra en poesifestival i Manchester, der identificerer sig som poesiens by, fremfor at starte helt forfra med et nyt fokus?

»I kunst- og litteraturhistorien har der aldrig været så stort fokus på billeder og tekst, som nu. Men en del af den tekst – og her taler jeg om det, vi bombarderes med på de sociale medier – mangler måske noget poesi. Så vi synes, det er interessant at sætte fokus på poesien i kunsten i virkeligheden, men også i billedkunsten. Lemn Sissay var Londons officielle poet til åbningen af De olympiske lege i 2012, og er med en karriere som formidler af litteratur på BBC og Channel 4 en mand, der gør noget for den næste generation af læsere og forfattere. Og Hans Ulrich Obrist, som vi tidligere har arbejdet sammen med, er meget dygtig til at skære koncepter og kommer altid med noget uventet.«

Når nu det er danskernes sind og ånd, I gerne vil have i bevægelse, hvorfor vælger I så ikke en dansk poet og kurator?

»Fordi vi betragter os som en international kunsthal. Jeg tror ikke, vi kommer til at lave en totalt national biennale i fremtiden. For os er det vigtigt med det udsyn, kunstneriske praksisser kommer med udefra.«

Lad kunsten komme til folket

Ud fra dannelsesidealet om at lade kunsten komme til folket, når folket nu ikke kommer til kunsten, har Kunsthal Charlottenborgs altså sat sin biennale i søen.

»Nogle af værkerne er politiske, andre æstetiske. Jakob Jakobsen har for eksempel skrevet hel tekst om, at han siger op. Jeg ved ikke til hvem, men måske til det offentlige rum,« siger Michael Thouber. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jakob Jakobsen: »Opsigelse«, 2021.

»Vi er jo en statslig institution, og derfor vil vi gerne give alle et tilbud. Og vi må vi jo bare konstatere, at der normalt kommer 100.000 på Charlottenborg om året, og derfor er der altså en del danskere, der ikke kommer. Så det er public service at bringe kunsten ud i nogle egne, hvor der ikke er så meget samtidskunst.«

Gør I jer overvejelser i forhold til, hvad I specifikt skal vise for at skabe en dialog med mennesker, der normalt ikke går på museum?

»Drømmescenariet for mig er, at man står på Vejle Station på vej til arbejdet og pludselig får en oplevelse, som man har svært ved at afkode, for den passer ikke ind i en normal reklamestander. Derfor kommer der også en QR-kode på alle plakater, så man kan blive guidet videre til vores hjemmeside, hvis man har lyst til at vide mere.«

Tænker I over jeres ansvar for diversitet, når I går ind og vil påvirke det offentlige rum med kunst?

»Absolut. Der væltes skulpturer over hele verden, og der er en kæmpe diskussion i øjeblikket om, hvad det er for en historieskrivning, vi laver gennem kunsten i det offentlige rum. Man kan sige, at vores biennale bliver en kort historiefortælling, for værkerne kommer ikke til at stå så længe som en bronzebuste, men det er dog et bud på at skrive en anden historie ind gennem kunsten i det offentlige rum. I vores kuratering har vi ikke talt op, men vi har været bevidste om, at der er kommet forskellige positioner med i forhold til køn, kulturer og generationer.«

»Poet Slash Artist« bliver vist i perioden fra 15. november - 31. december 2021. Mest intenst i uge 52, hvor 350 standere vil være i brug over hele landet samt i tunnelen, der binder S-tog og metro sammen på Nørreport i København.