»Vi bør frygte fremtiden og jeg for mit liv«

I tre år har Robert Redeker levet under jorden, efter at han med en kronik krænkede islamister. Hans selvbiografi »Man må prøve at leve« er netop udkommet på dansk og Berlingske Tidende mødte ham og hans livvagter på et hotel i indre København.

Robert Redeker er fransk forfatter og filosof. Den 9. september 2006 skrev han en kronik i Le Figaro, der vakte islamisk vrede. Artiklen, der havde overskriften »Hvordan skal den frie verden forholde sig til islamisternes trusler«, blev derefter fjernet fra avisens artikeldatabase. Siden har Redeker levet under jorden og er til stadighed bevogtet af sikkerhedsfolk. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Robert Redeker er en lille, trind mand med et venligt rundt ansigt. Han ser ud, som om han ikke kunne gøre et menneske fortræd. Alligevel er der folk, der vil slå ham ihjel. I godt tre år har han levet under jorden i Frankrig og er konstant bevogtet af sikkerhedsfolk.

Redeker er i København, fordi hans selvbiografi »Man må prøve at leve« netop er blevet udgivet.

Det er sin sag at finde ham, for han bor under et dæknavn på et hotel i København og er bevogtet af to sikkerhedsfolk.

Hvad var det, Robert Redeker gjorde, siden han har provokeret islamister så meget, at han ikke kan leve et normalt liv? Han skrev en artikel i Le Figaro, hvor han debatterede islam kritisk, og det var tilstrækkeligt. Der blev udstedt dødsdomme over ham fra radikale muslimer, og siden har verden ændret sig for ham. Man ved, at fotografier af ham har cirkuleret i muslimske kredse med opfordring til at slå ham ihjel.

Er der en fare, Redeker, for, at vi kommer til at se den almindelige muslim som en potentiel fjende?

»Man kan være optimist og håbe, at integrationen og demokratiseringen af de muslimske samfund i Europa vil slå igennem, hvorefter faren stille og roligt vil forsvinde. Men ærlig talt er jeg ikke optimist. Vi ser, at radikaliseringen af muslimske miljøer forstærkes. Det har selvfølgelig meget at gøre med, at integrationen går dårligt, fordi der er økonomisk krise. Men selv hvis det skulle gå bedre økonomisk, så er jeg bange for, at islam har et godt greb om de fleste muslimer, og at vi bør frygte fremtiden og jeg for mit liv«.

Københavns Kommune har netop kørt en kampagne, hvor man advarer mod antisemitisme og islamofobi. Der var plakater over hele byen, hvor man sammenstillede de to begreber. Hvad mener du om denne brug af ord som antisemitisme og islamofobi?

»Der er tale om en manipulation af ordene og islamisk propaganda. Antisemitisme er fordomme vendt mod et folk, nemlig jøderne. Islamofobi er derimod kritik eller fordomme over for en religion. Det vil sige, at det er en falsk sammenstilling. Islam er jo ikke et folk, og hvis begreberne bliver ligestillet, så antager vi jo islamisternes påstand om, at vi krænker alle 1,6 millarder muslimer, hvis vi udtrykker kritik af islam, og derved bliver ytringsfriheden jo truet. Så det er en smart og manipulatorisk måde at beskære ytringsfriheden«.

Men mange både i FN og Københavns Kommune har skrevet under på netop denne ligestilling?

»Det viser, hvor bløde europæerne er over for pres og manipulation. Ved hjælp af sammenstillingen er vi allerede gået ind på deres dagsorden«.

Hvorfor tror du, at Europa er så blød over for pressionen?

»Det har meget at gøre med, at muslimerne allerede udgør store minoriteter i Europa, og man ikke ønsker ballade og provokationer. Men Europas dårlige samvittighed over fortidens fejltagelser og en venstrefløj, der ikke har forstået betydningen af grundlæggende vestlige værdier som ytringsfrihed, har også indflydelse på vor svage modstand«.

Hvordan ser du da scenariet for Europa, hvis vi antager, at der bliver stadig flere radikale muslimer, og integrationsprocessen ikke forbedres?

»Demografien er jo til deres fordel. Der bliver færre og færre europæere født her på kontinentet, mens der bliver flere og flere muslimer – og det sker hurtigt. Kort sagt bliver Europa stadig mere muslimsk. I visse europæiske byer er der allerede muslimske flertal. Hvis vi ikke ser en demokratisering af disse muslimske miljøer, så frygter jeg borgerkrigslignende tilstande«.

Man har talt om, at man ikke skal provokere muslimerne. Hvorfor invitere hollænderen Geert Wilders, hvis det provokerer nogen? Og hvorfor bruge ordet islamisme, hvis det provokerer. Hvorfor skal vi provokere, hvis vi kan undgå det?

»At undgå at sige, hvad vi opfatter som sandheden på vort normale sprog og i stedet bøje det og sandheden er dybest set et forræderi mod os selv. Vi har i 250 år lige siden Oplysningstiden brugt ytringsfriheden til at sætte spørgsmål ved tankesystemer, herunder religioner. Det er sket med frisprog, karikaturer og en åben drøftelse. Vi skal ikke underkaste os, og vi skal ikke lave om på vort sprog og vor frie debat, for derved underminerer vi vore grundlæggende værdier«.

De mennesker, der opfordrer til ikke at krænke og lave sprogrensning, mener det jo i bedste mening?

»Ja, de opfatter sikkert sig selv som gode mennesker, der vil undgå konfrontationer. Men de har ikke indset, at de leger med ilden, og indrømmelser vil blive fortolket om svagheder, hvorefter presset vil blive endnu stærkere. Allerede nu er Europa under et stærkt pres, fordi islamister kan se, at det nytter noget, og at Europa på alle fronter viger tilbage. Mange af vore politikere søger dialogen for enhver pris og er villige til at indgå kompromiser, men dybest set er det fejhed«.

Lige nu i Danmark diskuterer vi Geert Wilders’ eventuelle deltagelse i en konference om ytringsfrihed. Hvad siger du om den situation?

»Geert Wilders’ skæbne eller min egen for den sags skyld er kernen i problemet. Det er jo ikke afgørende, om man er for eller imod den enkeltes ytringer, men om man er parat til at kæmpe for den enkeltes ret til at sige sin mening. Jeg vil endda gå så langt som til at sige, at Geert Wilders er absolut uundgåelig som gæst til en sådan konference«.