Nyt medie skal fange folk på mobilen

Et helt nyt medie, Føljeton, vil skrive lange perspektiverende artikler til mobilgenerationen. Et abonnement skal koste 49 kroner om måneden, og artiklerne skal kun kunne læses på telefonen.

Det nye medie Føjeton skal produceres til og udgives på mobiltelefon. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jens Nørgaard Larsen

»Weekendavisen for den mobile generation.«

Sådan betegner initiativtagerne Føljeton, som får premiere i løbet af efteråret.

Det nye medie skal skrives direkte til mobil, og ideen er, at det skal levere lange, perspektiverende artikler til generationerne, som er vokset op med mobiltelefonen.

»Vi vil ikke skrive kort, for det gør alle andre. Der er en arrogant forestilling om, at folk under 40 kun er interesserede i tweets og Snapchat. Vi tror på, at man godt kan skrive lange, gode artikler, men det skal ikke være den samme slags tekster, som man kan læse i søndagsaviserne. Det skal være tekster, som i struktur og fortælling er tænkt til mobil. Vi skal tænke på vores målgruppes læsesituation,« siger Nikolai Thyssen, tidligere redaktør og udviklingschef på dagbladet Information og sammen med bl.a. politisk kommentator Lars Trier Mogensen initiativtager til Føljeton.

Mens aviser er noget, man læser ved morgenbordet, vil Føljeton fange læsere i helt andre situationer:

»Mens de venter på et møde, mens de rejser, mens de er på toilettet. Når folk har været igennem deres Facebook, så trænger de til noget begavet. De vil gerne læse historier, som perspektiverer døgnet.«

Projektet har fået 4,4 mio. kr. i støtte fra Kulturstyrelsens Innovationspulje. Det vil i de kommende tre år give økonomisk ro til at opnå et abonnementstal, som kan sikre fremtiden.

»Ambitionen er, at Føljeton skal være radikalt billigere end en avis. Det skal lægge sig i slipstrømmen af den type abonnementer, som den mobile generation er vant til med Spotify og Netflix, og der har vi vurderet, at 49 kr. om måneden er passende,« siger Nikolai Thyssen.

Føljeton har redaktion på Refshaleøen i København og får otte journalister, der skal skrive om politik, erhvervsliv og kultur. Ideen er, at man skal skrive om vigtige emner, der mobiliserer folk og er med til at forandre samfundet.

Dansk mediehistorie er fuld af eksempler på nye medier med flotte publicistiske ambitioner, der er kuldsejlet, men Nikolai Thyssen tror, at Føljeton er det rette medie til tiden.

»Man kan med nettet distribuere langt billigere, end trykte medier kan, og vi kan gøre det organisatorisk mindre tungt end store mediehuse. Og så har vi også en strukturel fordel. Aviserne har brugt mange kræfter på at skifte fra trykte aviser til web, men det kan vise sig, at det bliver lige så svært at skifte fra web til mobil. Vi springer det led over og laver direkte noget til en generation, som først og fremmest bruger mobile platforme,« siger Nikolai Thyssen.

Professor er skeptisk

Ud over offentlig støtte har private skudt tre mio. i Føljeton. Hertil kommer, at Føljeton – ligesom store medier som The Guardian, El Pais og Die Zeit – er blevet en del af Googles europæiske nyhedssatsning, Digital News Initiative. »Projektet støtter nyskabelser inden for medieverdenen. Især dér hvor medier gør brug af de nye digitale muligheder for at nå nye publikummer og tænke nyt,« siger Christine Sørensen, kommunikationschef i Google Danmark.

Klaus Bruhn Jensen, professor på Københavns Universitet, er mere skeptisk. I en ny rapport har han sammen med sin kollega Rasmus Helles kortlagt danskernes medievaner. På den baggrund mener han, at oddsene er imod det ellers sympatiske projekt. Også selv om den meget langsigtede tendens er, at flere vil benytte sig af digitale platforme til at få nyheder.

»Overgangen foregår meget langsomt. Vores rapport viser, at det stadig er de klassiske medier – TV, radio og i et vist omfang også aviser, særligt på nettet, men også på tryk, der er kilden til nyheder. Hvis man kigger på, hvor meget danskerne bruger mobilplatforme, inklusive de sociale medier, så er det meget begrænset,« forklarer Klaus Bruhn Jensen, der også mener, at det kan blive svært at ramme de unge, som er Føljetons målgruppe.

»Det er en relativt begrænset målgruppe, som måske ikke er så indstillet på at bruge lang tid på at læse. Og når det er meningen, at man vil have dem til at betale 49 kr., må man også spørge: Er der ret mange unge, der vil gøre det?«