DR-forskere: Danskerne er blevet nyhedsjunkier

95 procent af danskerne bruger nyheder dagligt, konstaterer medieforskere hos DR. Men ofte "overfladisk" og "flygtigt" beskrives det.

Online-nyhedsforbruget af nyheder giver et flakkende nyhedsbillede, konstaterer DRs medieforskere. Fold sammen
Læs mere
Foto: Bax Lindhardt

Danskernes online-tilværelse har fjernet begrebet »prime-time« og gjort nyheder til en vare, der forbruges døgnet rundt. 95 procent af danskerne følger nyheder hver dag, og for nogle er det nærmest blevet et »fiks« konstaterer to medieforskere fra DR Medieforskning i forbindelse med en undersøgelse i analysen »Medieudviklingen 2016«, der udkommer senere på ugen.

Henrik Gregor Knudsen og Lene Heiselberg fra DR Medieforskning har igennem en uge i 2016 nøje undersøgt 26 danskeres brug af nyheder på tværs af medier og platforme. Deltagerne har dokumenteret deres forbrug af nyheder med ord, billeder og video via en app på deres smartphone, og undersøgelsen viser ifølge forskerne at, nyheder i dag har sneget sig ind i stort set alle tilværelsens sprækker.

»En yngre mand fortæller for eksempel i undersøgelsen, hvordan han tjekker nyheder på mobilen tre-fire gange i løbet af en arbejdsdag, men en kvinde i overgangsalderen fortæller, at hun gør det om natten, når hun er ramt af hedeture,« forklarer medieforskerne til DR.dk.

Mange nyhedsbrugere kaldte selv deres adfærd for »flakkende«, »overfladisk« og »flygtig«, og forklarede at de de typisk kun når at læse overskrifter og se billeder. Ifølge de to forskere vedgik flere af de undersøgte, at de sjældent havde videre styr på fakta og sammenhænge - alligevel oplevede de tiden brugt godt:

»De oplever, at de bruger deres pause og åndehuller til noget fornuftigt, når de orienterer sig i flowet af nyheder. Det giver dem en klar tilfredsstillelse, der bedst kan sammenlignes med det kick, gamere oplever, når de gennemfører en ny bane i et spil,« siger Henrik Gregor Knudsen og Lene Heiselberg til DR.dk.

Flere af deltagerne i undersøgelsen betegner de hurtige nyhedsoverblik som »nyhedsindtryk«, og medieforskerne konstaterer, at den flakkende brug af digitale nyheder lever side om side med den brug af nyheder, der er kendetegnet ved fordybelse, analyse og perspektiv. En genre der dog i de senere år bliver udfordret af den øgede brug af online nyheder.