Ny kulturdirektør: »DR skal rumme og spejle alle«

DRs nye kulturdirektør Tine Smedegaard Andersen glæder sig til at prøve kræfter med DRs mange platforme.

DR har ansat Tine Smedegaard Andersen som ny kulturdirektør. Den 49-årige Tine Smedegaard Andersen bliver direktør for ét af de mest markante områder i DR, som omfatter blandt andet DRs koncerthus og ni kor og orkestre, DR P3 samt DR Fiktion, som igennem de seneste år har høstet både priser og international anerkendelse for sine tv-dramaproduktioner. Foto: Niels Ahlmann Olesen Fold sammen
Læs mere
Foto: Niels Ahlmann Olesen

DR fik tirsdag ny kulturdirektør. Vi spurgte 49-årige Tine Smedegaard Andersen, der kommer fra en stilling som medlem af koncerndirektionen i Gyldendal, om hendes visioner for DR.

Hvordan ser DRs kulturdækning ud i fremtiden?

»DR står i dag rigtig stærkt på kulturområdet: P3 breaker den nye danske musik, Koncerthuset har fået sit folkelige gennembrud og sætter publikumsrekorder, DRs kor og orkestre er internationalt anerkendte, og DR K har etableret sig som en stærk kulturkanal. Derudover har man skabt en perlerække af store danske dramasucceser de senere år. Så en del af min opgave bliver at fastholde det momentum, der er skabt – og at sikre, at vi også i fremtiden har et DR som understøtter kulturen og gør en reel forskel for os alle sammen.«

Hvad bliver de vigtigste opgaver for dig i fremtiden?

»Kulturen er med til at definere, hvem vi er; den gør os klogere på os selv og hinanden, og når den er bedst, præger den, ja forandrer måske ligefrem mennesker og samfund. DR spiller en stor rolle i den danske befolknings hverdag, og derfor er det så vigtigt, at kulturen i DR er relevant for alle. Ikke det hele for alle og ikke alt for alle på samme tid, men DR skal kunne rumme og spejle alle – uanset om man søger Symfoniorkester og Kunstquiz eller P3 Guld og Karrierekanonen. Der skal være plads til fordybelse, men det må ikke kun blive for de særligt indviede. Den ambition håber jeg, at jeg kan leve op til.«

Du har ikke tidligere erfaring med TV- og radiomediet. Hvordan er det pludselig at skulle beskæftige sig med det?

»Det er helt klart noget af det, jeg glæder jeg mig meget til. Jeg er jo vant til teksten og litteraturen som platform, og det er jo i sig selv et bredt medie, som rummer den meste kultur. Men det er jo netop tilstedeværelsen på flere platforme, som har skabt den unikke situation, at DR faktisk i dag er i kontakt med stort set hele den danske befolkning. Samtidig er det med til at gøre DR til en af de absolut vigtigste kulturinstitutioner i det her land.«

Der foregår for øjeblikket en debat om DRs rolle. Kritikkerne mener, at DR har bredt sig for meget og laver for lidt klassisk public service. Hvad er din holdning til det?

»Jeg deler ikke den opfattelse, at det ene udelukker det andet. DR har man en unik mulighed for at dyrke fordybelsen og alt det kulturen har at tilbyde os. Men man skal også huske at favne bredt og invitere den brede befolkning indenfor i kulturens verden. Kunsten ligger i at kunne rumme både bredde og dybde.«

Er dit mål, at der kommer mere kultur på DR?

»Nu har jeg sagt ja til jobbet i går, og har endnu til gode at træde rigtigt ind af døren og hilse på mine nye kollegaer. Så i dag vil jeg afstå fra at komme med store forkromede udmeldinger, og blot glæde mig over, at jeg er blevet betroet en vigtig opgave.«

Du kommer fra forlagsbranchen og bliver nu direktør for ét af de mest markante områder i DR. Hvordan synes du, DR varetager litteraturdelen, skal der være mere fokus på bøger?

»Generelt synes jeg, at DRs litteraturdækning har et højt niveau. Ud over de faste programmer har DR formået at udnytte de nye medier – lydbøgerne, podcast, digitale læseklubber, som når ud til 80.000 læsende (og lyttende) danskere – begavet og på måder, der passer godt til litteraturen.«