Instruktøren, der troede han kendte London

For første gang i 16 år har filminstruktøren Anthony Minghella skrevet sit eget manuskript, denne gang om sin egen hjemby London. Det var en større udfordring end ventet.

Filminstruktøren Anthony Minghella.<br>Foto: REUTERS/ Luke MacGregor Fold sammen
Læs mere

Det skulle være realistisk, optaget hjemme i London, og historien skulle være troværdig.

Det var de krav filminstruktør og forfatter Anthony Minghella satte til sig selv, da han skrev historien om mødet mellem den unge tyv, arkitekten og deres familier.

Minghella slog for alvor sit navn fast i Hollywood med storfilmen »Den engelske patient«, og det er helt bevidst, at han nu har skiftet spor til en engelsk film med et for ham usædvanlig lille budget.

»Det var vigtigt for mig, at det skulle være et lille budget. I min karriere er det gået sådan, at mit filmbudget stort set er blevet fordoblet fra film til film, og jeg ville udfordre mig selv og lave en film, hvor jeg kunne overskue hele rollebesætningen i et rum, og der ikke var noget økonomisk pres,« siger han.

En anden opgave, Anthony Minghella stillede sig selv, var at filmen kun skulle foregå på et meget lille område af London.

»Jeg troede, jeg kendte London ud og ind, men da jeg skulle til at skrive om det, viste det sig, at jeg havde meget at lære. Jeg ville vise det skjulte London. Vi går rundt i byen til daglig, men vi lægger aldrig mærke til dem, der fejer på gaden og skriver parkeringsbøder. Vi ser dem, men vi ser dem ikke som mennesker.«

Filmen handler først og fremmest om mødet mellem to virkeligheder, og det er her, Anthony Minghella selv føler, at filmen kommer til live.

»Mit budskab er først og fremmest, at man ikke skal dømme folk, før man har hele sammenhængen,« siger han.